12 October, 2006

Tøfler med såler / Slippers with soles

For noen få måneder siden hadde vi et 6-årig familiemedlem på besøk. En knapp time før hun skulle dra hjem igjen, erklærte hun at hun ville lære å strikke. Jeg så for meg at en knapp time ble for lite, men jeg syns jeg måtte følge opp dette ønsket på en eller annen måte. Det ble derfor et kompromiss. Jeg tok fram strikketøyet jeg holdt på med akkurat da, og sammen strikket vi et 20 talls masker før hun måtte dra. Hun erklærte smilende og full av selvtillit: Nå kan jeg strikke! Jeg på min side erklærte i kompromissets ånd at: Nå kan du noe om strikking :-)

A few months ago, a 6 year old family member was visiting us. Less than an hour before she was returning home, she declared that she wanted to learn how to knit. I knew the time was too limited to teach her properly, but I felt I had to do something. I found a compromise. I found the thing I was knitting, and together we knitted about 20 stitches before she had to go. Smiling, and full of self confidence she said: ”now I can knit!”
Me? I declared another compromise: ”now you know something about knitting” :-)



Det den lille piken hjalp meg med var såler. Jeg heklet tøfler i fjor vinter, og opplevde at de fort ble slitt i stykker under foten. Planen for årets tøfler var derfor å feste såler på dem. Jeg strikket et rektangel i rettstrikk med garnet pt2. Deretter ble det tovet i vaskemaskinen. Deretter tegnet jeg opp og klipte ut sålene. De ble nesten 1 cm tykke, så de er også gode å trå på.





The little girl helped me to knit soles. I crocheted a pair of slippers last winter, and found out that they soon were torn when I used them. So my plan now was to sew soles to a pair of slippers. I knitted a rectangle using garter stitch, and used the yarn pt2. Then they were felted in the washing machine. Next I drew the contour of my feet on the rectangle, and cut out the soles. They are nearly 1 cm thick, so they are quite soft to tread on.




Jeg heklet tøfler på frihånd med garnet Alaska fra Garnstudio (heklenål nr. 6). Imidlertid så heklet jeg Mary Jane slippers i fjor, så disse tøflene ble laget over omtrent samme mal som dem. Jeg heklet tilslutt på en picot kant. (Guro har for øvrig oversatt Mary Jane Slippers oppskriften til norsk).
Deretter sydde jeg sålene på. Jeg hadde en del igjen av rektangelet som sålene ble klippet ut i fra, så jeg fant ut at jeg ville pynte tøflene litt også. Man trenger vel egentlig litt pynt i vintermørket? Jeg har ingen anelse om disse tøflene blir mer holdbare på grunn av sålene, men det vil jo vise seg. Svaret kommer til våren :-)


This is freestyle crocheting, using the yarn Alaska from Garnstudio (crocheting hook 6.00 mm). However, last year I crocheted Mary Jane slippers, so these slippers are made somehow similar to them. I finished them off with a picot edge. (Guro has translated the M. J. pattern into Norwegian).
Then I sewed the soles onto the slippers. I still had some left over of the rectangle from where I cut the soles, so I decided to decorate the slippers a little bit also. I have no idea if these slippers will withstand the use to a larger extent than the ones without soles, but I guess time will tell. Next spring I’ll have the answer to that question :-)



Siden den lille piken hadde vært med å strikke sine første masker, tenkte jeg det kunne være kjekt om hun fikk noe håndfast igjen for innsatsen. Jeg klipte derfor ut noen blomster og sydde dem fast i hårstrikker sammen med en satengrose. Forhåpentligvis vil hun ønske å lære mer om å strikke en annen gang :-)

Since this little girl knitted her first stitches on this felted rectangle, I thought it would be nice for her to see some kind of result of her participation. I cut out some flowers and made a pony tail holder. Hopefully, she would like to learn more about knitting next time she visits :-)

20 comments:

Anonymous said...

Så koselig å lese :-) Kjempesmart med den sålen!!! Jenta har fått seg en flott premie :-)

Anonymous said...

kjempeflotte såler - så smart

futuregirl said...

Oh! That is so smart to make felted soles for your slippers. And, they are so cute, too!

Anonymous said...

Flott tøfler. Det der var ein smart måte å løyse det problemet på. Har eit par umonterte Mary Janes liggande

Anonymous said...

Tøflene ble virkelig kule med rosa såle og pynt. Smart påfunn!

Anonymous said...

Du kommer alltid på så smarte løsninger. Kjempelurt å lage en tova såle! Pynten ble kjempefin, og også hårstrikken. Ha ei god helg :O)

Hannele på Hisingen said...

Visst är det kul, när det man gör, kommer till använding. Det var så fint, så jag skulle ha det i mitt eget hår.

Lena said...

Så flotte tøfler med en smart
vri!Og så koselig med hun jenta som fikk lære seg å strikke hos deg:-)

Candy Schultz said...

I love reading the Norwegian but my pronunciation is probably atrocious. Great slippers.

Anonymous said...

Vilka smarta sulor! De blev dessutom himla söta. För en fryslort som mejsjälv ser det där ut som en fin idé att testa. Tack för tipset!
Mvh //Annapuh

Anonymous said...

Så kjekkt med hjemmelaga såler. Jeg fikk kjøpt meg flytende plast til å smøre under tovede tøfler, så nå skal jeg igang med det.
Kjenner meg igjen med strikkeopplæring og barn. Jeg har nettopp holdt på med det på ferien min i DK. Les mer i bloggen min.

Supernøtt said...

Så stilig at sålene ikke fikk lik andel rosa og rødt. Genialt bruk av resten av rektangelet, fin pynt til deg og jenta. Og hip hurra for små mennesker som vil lære seg å strikke :D

HPNY KNITS said...

fantastic idea, and so creative! I also love the ponytail holder. she'll be very happy!

Strikkelise said...

Kjempesøte tøfler, de sålene ser veldig gode ut. Og så er det fint at du lærer den oppvoksende slekt at håndarbeid er kult :)

Rineke said...

Sikke en god ide! Den vil jeg huske!

Mary, Mary... said...

Every time I see your work I am inspired...the colors, the creativity and the finished pieces are simply perfect.

siripirisiri said...

Morsomt at de små vil lære å strikke! De sålene ble veldig fine!
Siri:)

Penelene said...

Fantastiske tøfler ble det!
Så mye skjønt du lager!

toneab said...

Så flott såle! Kjempelurt! Flott blogg du har (har tillatt meg å legge den til bloglines så jeg finner deg igjen) :-)

Vinterbarn said...

Så lurt! Og så bra at du har lagt ut oppskrift på slike såler :) Jeg har lenge tenkt på å lage slike selv, etter å ha sett lignende i flere butikker (har hatt lyst på, men samtidig har jeg tenkt at "det der klarer man å lage selv"). Vel, nå har jeg blitt inspirert, og skal legge de til listen min av prosjekter fremover :)

Fin blogg du har :)