01 April, 2008

Sekskanta sitteunderlag / Hexagonal Sit upons


(Scroll down for English version)

Jeg har laget nye sitteunderlag, sekskanta denne gangen. De er heklet og tovet. Jeg prøvde først med fire nøster Easy fra Sandnesgarn. Det ble litt i knappeste laget når det gjelder størrelsen syns jeg, men de passer perfekt til barn eller damer med veldig smale rumper. Deretter lagde jeg sitteunderlagene med fem nøster Eskimo fra Garnstudio. Jeg skrev ned størrelsene på en lapp også, men lappen har løpt og gjemt seg, og sitteunderlagene er gitt bort, så nå er jeg like klok. Dere får bare tro meg når jeg sier at de ble perfekt størrelse for voksne. Sitteunderlagene er tovet hardt i vaskemaskin på 60 grader. Tilslutt festet jeg på en skinnsnor slik at de kan henges opp.

Oppskriften jeg har brukt er den samme som gryteklutoppskriften jeg har publisert her på bloggen tidligere. Jeg har brukt heklenål nr. 10 både til Easy garnet og Eskimo garnet.

1. runde: 2 lm, 6 fm i 2. luftmaske fra nåla, avslutt runden med en kjedemaske, plasser maskemarkør.
2. runde: 1 lm, 2 fm i hver av de 6 fastmaskene fra forrige runde, avslutt runden med en kjedemaske – 12 masker.
3. runde: 1 lm, [2 fm i neste fm, 1 fm i den neste fastmasken] 6 ganger, avslutt runden med en kjedemaske – 18 masker.
4. runde: 1 lm, [2 fm i neste fm, 1 fm i de neste 2 fm] 6 ganger, avslutt runden med en kjedemaske - 24 masker.
5. runde: 1 lm, [2 fm i neste fm, 1 fm i de neste 3 fm] 6 ganger, avslutt runden med en kjedemaske – 30 masker.

Fortsett slik med økning av masker (6 masker økes hver runde) til du har brukt 4 nøster for barnestørrelse, eller 5 nøster for voksenstørrelse. Avslutt med en kjedemaske til slutt før du tover det hele.




I’ve made new “Butt cushions”, but have decided to call them ”Sit upons” this time. I’ve learned that word from Marlene in Canada who writes the Wovenflame blog. This time around I’ve made them in a hexagonal shape. They are crocheted and then felted in the washing machine at 60 degrees centigrade/ 140 degrees Fahrenheit. First I made them with four skeins of a super bulky yarn called Easy from Sandnesgarn. When they were felted, I found that the Sit upons were a bit too small for a grown up, but very suitable for children. I made new ones, this time with the super bulky yarn Eskimo from Garnstudio. I wrote the measurements down on a note, but the note has been hiding ever since, so I can’t tell you the exact measurement. You just have to believe me when I tell you that five skeins of Eskimo gives a perfect size for grown ups. I then attached a leather cord.

The pattern I’ve used is the same as for the potholders I’ve published here earlier. I’ve used crochet hook 10 mm.

Rnd 1: (RS) Ch 2, 6 sc in 2nd ch from hook, join with a sl st, place marker (pm).
Rnd 2: Ch 1, 2 sc in next 6 sc, join with a sl st in beg sc – 12 sc.
Rnd 3: Ch 1, [2 sc in next sc, sc in next sc] 6 times, join with a sl st in beg sc – 18 st
Rnd 4: Ch 1, [2 sc in next sc, sc in next 2 sc] 6 times, join with a sl st in beg sc – 24 sts.
Rnd 5: Ch 1, [2 sc in next sc, sc in next 3 sc] 6 times, join with a sl st in beg sc – 30 sts.

Continue in rounds as established, working 6 incs evenly spaced every round in this manner until you've used four skeins of bulky yarn for a child sized hexagon, or five skeins for an adult sized hexagon. Fasten with a slip stitch, and felt it.





Jeg fant den forsvunne lappen min med noen mål:

4 nøster Easy fra Sandnesgarn: Sitteunderlagene krympet med ca. en tredjedel når de ble hardt tovet på 60 grader i vaskemaskin, så da er det mulig å beregne hvor store man vil ha dem.

5 nøster Eskimo fra Garnstudio: Mål før toving: Ca. 60 cm i diameter. Mål etter toving: Ca. 40 cm i diameter. Sitteunderlagene krympet altså med ca. en tredjedel når de ble hardt tovet på 60 grader i vaskemaskin.


I found my missing note with some measurements:

Four skeins of Easy from Sandnesgarn: The Sit Upons shrunk with one third from the original size when felted in the washing machine.

Five skeins of Eskimo from Garnstudio: Size before felting: Approx. 60 cm/24 inches in diameter. Size after felting: Approx. 40 cm/16 inches in diameter. The Sit upons shrunk with approx. one third from the original size.

14 comments:

Supernøtt said...

Så stilige! Pentagon bør være misunnerlig ;-)

Og takk for video om fingerhekling. En gigantisk 100 W lyspære lyser nå over hodet mitt :-D

Annie said...

"Sit Upons" do sound more elegant, but I've always been more tongue-in-cheek. I love your BUTT CUSHIONS! :-) Makes we wish I had something to make them for. Hmm, maybe Cashew needs some mats for her room?

Anonymous said...

Kjempefine!! Lurer på om det ikkje ville vert lurt å hatt nokre slike.. ;)

Eg likte ordet "sit upons", forresten! :D

Anonymous said...

De sitteunderlaga var knallfine, like flotte som de runde, fingerhekla, som jeg hermet etter i fjord.Du er så flink og kreativ, du! takk for inspirasjon.

Jill said...

Først, TUSEN TAKK for at du viser de forrige sitteunderlagene som er fingerheklede!
Jeg har en IVRIG fingerhekler hjemme, han har et prosjekt hvor han mener han skal komme seg i Guinnes rekordbok med verdens lengste fingerhekling.....
Mor er litt lei de enorme garnslangene som innimelom smyger seg gjennom hele huset fra rom til rom.
De 6kantede sitteunderlagene var lekre, tror jeg har lyst å prøve dem begge.
Jeg har begynt på mitt andre "bølgeteppe" men det er greit med litt avveksling :-)

Guro said...

Nok et superflott sitteunderlag fra deg! Tusen takk for at du deler mønsteret :O)

Maret said...

Desse var både flott og praktiske.

Det er vel låv å låne iden, men det blir nok ikkje før det går mot mørkare tider att...

Kjempeflott gave-ide..
takker-og takker.

Anonymous said...

Takk for hyggeleg helsing hos meg! Likte veldig godt sitteunderlaga fra 2006, eg også... Ellers masse fint å sjå på her...

Rebecca said...

Oh, I really want to try these! My crocheting skills are still not very good, but I think I could handle this. I could really use this for when my son does spring sports.

Anonymous said...

Lekre sitteunderlag! Morsomt med noe annet enn den vanlige fasongen...

Hobbygåsa said...

Så fine de er! Skulle ønske døynet var mye lenger så jeg fikk laget alt jeg har lyst på. Tusen takk for oppskrift og beskrivelse, og de fingerheklede skal jeg bare få laget noen av en dag. Å ha slike i forskjellige farger på hytta er mitt store ønske. Ha en riktig fin helg!

Inger-55 said...

Kjempefine! Og s� dekorative! Dette er virkelig noe som kan henge p� knaggen i gangen p� hytta. Og tusen takk for at du er s� raus og snill at du deler oppskriften med oss!

Anonymous said...

ooh sit-upons, that is too beautiful to sit upon! I love the green one of the last picture!!!! What a great idea, where would I find the patience to make a few of these..

Lena said...

Så flotte sitteunderlag!! Stilig med noe annet enn de vanlige firkantene:-) Og takk for oppskrift, mulig jeg prøver meg på de nå som jeg har fått "dreisen! på heklingen:-) Ha en fortsat fin uke!