04 February, 2007

Grytekluter / Hot pads ~ potholders



Når jeg kikker på sitemeteret, så ser jeg hva folk har søkt på på internett før de endte opp på bloggen min. Det er ganske mange søk på grytekluter, samt på strikka eller hekla bikinier. Hvorfor folk som søker på bikinier velger å besøke min blogg er litt uklart for meg (selv om det er hyggelig at de kommer på besøk, jeg liker besøk jeg). Poenget er imidlertid at det kommer aldri noen gang til å skje at jeg blogger om hvordan strikke eller hekle en bikini. Det får bli i et annet liv. Jeg må innrømme at som tenåring så strikket jeg faktisk en bikini i turkis mohair. Ja, du leste riktig, turkis mohair. Du lurer sikkert på hvordan det er mulig å komme på ideen om å strikke en bikini i turkis mohair. Ærlig talt så vet jeg ikke, men så langt ut på viddene er det visst altså mulig å ende når man er tenåring, i alle fall hvis man var tenåring på 80-tallet. Jeg må bare ile til å forsikre om at jeg etter hvert skjønte at det var av de verste strikkeideene mine noensinne, og heldigvis hadde jeg selvinnsikt nok til å sørge for at bikinien aldri noen gang så offentlighetens lys. Jeg lovte også meg selv å aldri noensinne finne på noe sånt igjen.
Grytekluter på den annen side, det kan jeg takle, også i dette livet. Da jeg så dette brune bomullsgarnet i Madarin Classic (nr. 2982), minte det meg om sjokolade. Jeg mener at alt som minner om sjokolade må være av det gode. Altså ble det sjokoladegrytekluter. Dessuten et par grønne i Safran fra Garnstudio (nr. 26). Fargen minte meg om urten salvie. Nå kan ikke jeg fordra lukten og smaken på salvie, men jeg liker å dyrke den fordi jeg liker fargen så godt. Nå i vinter er det den eneste urten som faktisk fremdeles står oppreist ute og frisker opp med fargen sin, og minner meg om at det kommer bedre dager på hagefronten :-)
(Oppskriften finner du lenger ned i denne posten.)


When I look at the site meter, I can see what words people have used when searching the internet, before they end up visiting this blog. Many people search for hot pads/potholders and knitted or crocheted bikinis. I'm not sure why people searching for knitted bikinis choose to visit my site (although I like that people visit my blog, I really like visitors). The point is that I will never ever write anything about how to knit or crochet a bikini. Maybe in another life. I have to admit though, that as a teenager, I once actually knitted a bikini in turquoise mohair. Yes, you read correctly, I said turquoise mohair. You’re probably wondering how it’s possible to come up with the idea of knitting a bikini in turquoise mohair. To be honest, I don’t know. All I can say is that it is obviously possible to end up that far out when you are a teenager, at least when you were a teenager in the 80’s. I have to tell you right away though, that I did realize that that was one of my worst knitting ideas ever, and fortunately, I had enough insight to make sure the bikini never met the public eye. I promised myself, to never do such a thing again.
However, hot pads / potholders are something I can deal with in this lifetime. When I saw this brown cotton in Mandarin Classic (# 2982), it reminded me of chocolate. I’m convinced that anything reminding me of chocolate is a good thing. So, I made chocolate hot pads/potholders. In addition, I made a couple of green ones in Safran from Garnstudio (# 26). The colour reminded me of the herb sage. I can’t stand the smell or taste of sage, but I like to grow it because I love the colour. Now in wintertime, it’s the only herb that is still standing upright outside, still looking good. It remind me of the fact that better days are soon to come in the garden :-)
(You’ll find the pattern for the hot pads/potholders further down in this post.)





Mønster for grytekluter:

Mandarin Classic: Heklekrok nr. 4, med dobbel tråd. Det er mulig at krok nr. 5 vil være bedre.
Safran: Heklenål nr. 6, med dobbelt tråd.

1. runde: 2 lm, 6 fm i 2. luftmaske fra nåla, avslutt runden med en kjedemaske, plasser maskemarkør.
2. runde: 1 lm, 2 fm i hver av de 6 fastmaskene fra forrige runde, avslutt runden med en kjedemaske – 12 masker.
3. runde: 1 lm, [2 fm i neste fm, 1 fm i den neste fastmasken] 6 ganger, avslutt runden med en kjedemaske – 18 masker.
4. runde: 1 lm, [2 fm i neste fm, 1 fm i de neste 2 fm] 6 ganger, avslutt runden med en kjedemaske - 24 masker.
5. runde: 1 lm, [2 fm i neste fm, 1 fm i de neste 3 fm] 6 ganger, avslutt runden med en kjedemaske – 30 masker.

Fortsett slik med økning av masker (6 masker økes hver runde) til grytekluten er på den størrelsen du ønsker. Hempen er heklet ved at man på siste runde, før man hekler den aller siste kjedemasken i arbeidet, hekler luftmasker til hempen er så stor som du ønsker den. Avslutt med en kjedemaske til slutt for å feste hempen i grytekluten.

(Dette er også oppskriften jeg brukte på Retro gryteklutene tidligere).


Pattern for hot pad/potholder:

Mandarin Classic: Crochet hook number 4.00 mm, using double strand of yarn. It might be better to use hook number 5.00 mm.
Safran: Crochet hook number 6.00 mm, double strand of yarn.

Rnd 1: (RS) Ch 2, 6 sc in 2nd ch from hook, join with a sl st, place marker (pm).
Rnd 2: Ch 1, 2 sc in next 6 sc, join with a sl st in beg sc – 12 sc.
Rnd 3: Ch 1, [2 sc in next sc, sc in next sc] 6 times, join with a sl st in beg sc – 18 st
Rnd 4: Ch 1, [2 sc in next sc, sc in next 2 sc] 6 times, join with a sl st in beg sc – 24 sts.
Rnd 5: Ch 1, [2 sc in next sc, sc in next 3 sc] 6 times, join with a sl st in beg sc – 30 sts.

Continue in rounds as established, working 6 incs evenly spaced every round in this manner until circle is desired size. To get a loop to hang the potholders: Before you crochet the last sl st: Make chain stitches until the loop has the desired length, then fasten with a slip stitch.

(This is also the pattern I used when I made the Retro pot holders/hotpads) last year.

11 comments:

Anonymous said...

Kjempefine grytekluter i en aldeles nydelig bruntone!

PS: Med så mange ganger du skrev bikini nå i dette innlegget, vil nok bikinitreffene fortsette å strømme på! :-D

Go bikini!

Hilde C. said...

Bente: Oi, det bikini-poenget der tenkte jeg ikke på. Men nå har jeg iallefall sagt ifra at man ikke finner noen hekle/strikka bikinier her, så slipper iallefall folk å lete forgjeves :-)

Unknown said...

...åhhh...eg får ikkje den der mohairbikinien ut av hovudet! Var det på noko tidspunkt plan om å bade med den?

Hilde C. said...

Magfly: En del av traumet i etterkant har vært tanken på at jeg kanskje kunne ha kommet til å være så dum å bade i den. Neiiiiii...! *rister desperat på hodet, og prøver å bli kvitt den tanken, mens jeg rødmer som besatt*

Candy Schultz said...

Never mind the potholders. What are those little chocolate things sitting on them? They look mighty scrumptious.

Anonymous said...

Honest girl.

You won't catch me posting about my fashion catastrophes, especially from the 1980s.

(it did involve braces and banana earrings...)

Rebecca said...

We just watched Ultravox videos from the library last night which reminded me HOW BAD the fashions were in the 80s... especially the sweaters.

That hot pad pattern is so pretty. Maybe I will give it a try, I keep trying to learn how to crochet properly (rather than just knitting edges).

futuregirl said...

I love that the Norwegian word for pattern is "monster."

Anonymous said...

Oh darn! I have just enough of that lovely brown Mandarin Classic to crochet a bikini for this summer--NOT.;) I think a potholder would be simply perfect.thanks!

Anonymous said...

Kjempe flotte grytekluter, tusen takk for mønster.

Anonymous said...

Thank you for sharing this pattern. I used it to make a few potholders this weekend. I'm very happy with how they turned out.

Happy Blogiversary!