25 February, 2006

Spiral skjerf / Spiral scarves

Gedifra

Jeg gikk begeistret i gang med å strikke mitt første spiralskjerf, men fant ut etter tre omganger at jeg syns det var utrolig kjedelig. Jeg bestemte meg for å aldri mer prøve meg på noe sånt igjen. Men etter det har jeg laget i overkant av 15 stykker… Grunnen til at jeg prøvde meg igjen var at jeg lærte meg å hekle. Det å hekle spiralskjerf er morsomt, så lenge jeg bruker heklenål nr. 6, og aldri mindre nål enn det. Jeg har prøvd ut en hel rekke med garntyper, alle med heklenål nr. 6. Fra Gedifra har jeg prøvd Fashion trend color og Fashion trend stripe. Jeg syns både garnet og fargene er flotte, og det er blitt en av mine absolutte favoritter. Andre favoritter til spiralskjerf er Mohair Lux fra Idéna, Soft mohair fra Sandnesgarn, og Alaska fra Garnstudio. Jeg har prøvd Sorbé fra Idéna, og det ble ikke så verst. Vienna fra Drops/Garnstudio falt ikke i smak hos meg, det garnet blir for tykt.

Dette er oppskriften jeg bruker:

1. Luftmasker, antall i forhold til hvor langt skjerfet skal være
2. En stav i hver luftmaske fra forrige omgang
3. To dobbeltstaver i hver stav fra forrige omgang
4. To dobbeltstaver i hver dobbeltstav fra forrige omgang

Skjerfene kan også hekles med en picot-kant: Link

Soft Mohair











Filled with a lot of enthusiasm, I started knitting my first spiral scarf. But I soon realised that it was incredibly boring. I decided never to make a spiral scarf again. Well, now I’ve made about fifteen such scarves… The reason I tried again was that I learned how to crochet. To crochet spiral scarves is satisfying work, as long as I use a hook not smaller than 6.00 mm/US 10/J/UK 4. I’ve tried using many different types of yarn, always using the hook size 6.00 mm/US 10/J/UK 4. From Gedifra I’ve tried Fashion trend color and Fashion trend stripe, and these are among my favourites. I like the softness of the yarn, and I really like the colours. Other favourites of mine are Mohair Lux from Idéna, Soft Mohair from Sandnesgarn, and Alaska from Garnstudio. I’ve tried Sorbé fra Idéna, and the result wasn’t bad. I did not like Vienna from Drops/Garnstudio, I think it’s to thick.

This is how I do it:

1: Chain stitches, the number according to how long you want the scarf to be
2: One treble stitch in each chain stitch
3: Two double treble stitches in each treble stitch
4: Two double treble stitches in each double treble stitch


The scarves can also be crocheted with a picot edge: Link


Soft Mohair
Mohair Lux

23 comments:

Anonymous said...

Så flotte dei spiralskjerfene dine er. :nikke:

halaisa said...

Så fine skjerf, du lager veldig mye fint

Annie said...

LOVE that first photo. All my favorite colors.

Mary, Mary... said...

Skal from Team Cuba! Let's meet for a beer in the Olympic Village tomorow night.

Anonymous said...

Utrolig morsomme skjerf, dette MÅ jeg prøve!!!

Klem Gurli

Anonymous said...

Skal si du er flittig! Artig at du har prøvd så mange forskjellige garntyper. Kanskje jeg også må prøve meg på en liten snurr til å ha rundt halsen. Takk for fremgangsmåten :O)

merete said...

Spennende med rapport om de ulike garntypene og flott med så enkel oppskrift.
P nr 4 - 6 er mine favoritter, både i strikking og hekling.

lille_ma said...

Over 15 spiralskjerf? Jeg er imponert! De var nydelige alle som er avbildet her!

Anonymous said...

Wow, så MANGE spiralskjerf du har heklet. Helt imponert! Jeg gikk lei etter kun et skjerf! Men kanskje jeg bør prøve med nytt garn og din oppskrift :)
God Helg til deg!

Anonymous said...

Takk for hyggelige kommentarer :-)

Anonymous said...

These are absolutely georgeous. I'm just learning to knit (started in October) and have knitted a scarf which I am going to crochet on the short ends. One day maybe I'll be able to attempt something like this!!

Anonymous said...

Thanks for the encouragement. I have a couple of things I'm going to learn the basic crochet stitches on and then I might just be ready for a new challenge. Have a nice day

Supernøtt said...

Nå ble jeg glad! Her fant jeg masse fint å se på også har jeg lett så lenge etter oppskrift på heklet snurreskjerf. Du er herved lagt under favoritter :)

Anonymous said...

Jeg har også strikket spiralskjerf. Men brukte veldig tynnt garn og strk.pinne nr 2,5
Med 800m på slutten tok det sin tid. Og så ble resultatet et kjede og ikke et skjerf, men morro var det!
Nå skal jeg prøve på din verson.Takk for tipset.

Anonymous said...

Hei:) Går det an å lage de spiralsjerfene litt bredere, så de blir litt større på en måte? Har ikke prøvd før jeg..

Hilde C. said...

Hei anonymous! Ja, du kan lage dem bredere. For eksempel kan du nok fortsette med 4. omgang en gang til. Lykke til :-)

Anonymous said...

Hei

Masse herlig spiralskjerf her, tusen takk for oppskriften, nå blir det skjerf i venninnejulegaver ja.

Han linket til deg fra bloggen min, håper det er greit.

Muffin said...

Ikke til å tro!
Var i dag og kjøpte to nøster kittens mohair i yndlingsfargene mine. Visste ikke da hva jeg skulle lage, men det vet jeg nå!

Pernille said...

Så stilige skjerf! Så grei du er som legger ved oppskrift :o)

inspirerende blogg

Anonymous said...

Takk for at du legg ut oppskrift på spiralskjerf. Har eit nøste Sobrè, har eg nok garn til spiralskjerf da?

Ha ein fin strikkesøndag:-)

Hilde C. said...

Hei Tråd snella: Jeg tror dessverre ikke du har nok til et spiralskjerf med et nøste Sorbé. God strikkesøndag til deg også :-)

Hobbygåsa said...

Heisann
Jeg er ute og låner igjen jeg... Fikk så lyst til å hekle et slikt spiralskjerf til en venninne i julepresang. Igjen - tusen takk for at du deler oppskriftene dine.
Kos deg resten av helgen!

annkolaas said...

Heisann! Så vanvittig mye fint du lager!! Jeg har ikke hatt tid til å lage så mye i det siste, men tror jeg kommer til å kaste meg over flere av oppskriftene dine når jeg endelig får litt fritid.
Ellers tusen takk for gode tips, og ikke minst inspirasjon:)