17 March, 2006

Flower Power



Så er endelig Flower Power prosjektet mitt ferdig, og alt er laget med Dale babyull. Jeg har altså strikket en bukse, og ville ha en slags 3D effekt med heklede blomster. Det første bildet viser hvordan det først var tenkt. Men så kom jeg til å tenke på at ved vask så ville blomstene sannsynligvis krølle seg sammen, og det ante meg at mottagerens foreldre ikke ville sette pris på å måtte stryke 80 blomster hver gang buksa har vært til vask. I tillegg er den 1-årige mottageren en nysgjerrig liten pike med sterke hender, og jeg var redd hun ville finne på å plukke blomster. Derfor bestemte jeg meg for å feste hvert kronblad med et sting. Da forsvant noe av 3D effekten, men buksene er blitt klart mer praktiske, og det kan være greit når det er snakk om et klesplagg til et barn. Det ble en del arbeid, og jeg lurte på underveis hva i all verden jeg hadde begitt meg ut på. Først heklet jeg 80 små blomster, så bandt jeg 80 små blomster fast i buksa jeg hadde strikket, så sydde jeg 320 små sting i kronbladene, før jeg tilslutt festet jeg 160 tråder. Puh. Men så så jeg for meg min lille niese, og at hun kanskje tar sine første skritt i sin nye bukse, og da var det absolutt verdt å fullføre prosjektet. Buksene er strikket etter modell 12906 i Dales babykolleksjon nr. 129. På grunn av copyrightbestemmelsene kan jeg ikke legge ut oppskriften på buksene. Oppskriften på blomstene har jeg laget selv, så den oppskriften kan jeg dele med dere:

Hildes miniblomster:

1.Hekle 6 luftmasker, avslutt med 1 kjedemaske i 1. luftmaske slik at det blir en ring.

2.Dette hekles i luftmaskeringen: *3 luftmasker (som utgjør en stav) + 1 dobbeltstav + 1 stav + 1 kjedemaske*. Det skal hekles fra *-* 4 ganger, og da har man heklet fire kronblader.




Finally, my Flower Power project is finished, and it’s made with Dale baby wool. I’ve knitted a pair of trousers, and I wanted to create a kind of 3D effect with crocheted flowers. The first picture shows how I first wanted it to be. But then I realised that the flowers would probably curl up when washed, and I don’t think the recipient’s parents would appreciate to iron 80 small flowers each time it’s washed. In addition, the recipient is a 1 year old girl that is very curious, and she’s got strong hands. So I feared she would decide to start picking flowers. So I decided to fasten each petal with one stitch. Some of the 3D effect disappeared, but the trousers are much more practical now, and I think that’s especially important when it’s a garment for a child. It was a lot of work, and I sometimes wondered what I’d started. First I crocheted 80 small flowers, then I tied 80 small flowers to the trousers, then I sewed 320 stitches to the petals, before fastening 160 threads. But then I imagined my little niece, and that she might take her first steps in her new trousers, and that made it all worth the effort. I found the pattern for the trousers in Dale’s baby collection number 129, model number 12906. I can't write the pattern here due to the laws concerning copyright. But the pattern for the small flowers I’ve made myself, so I can share that with you:

Hildes mini-flowers:

1.Crochet 6 chain stitches, and join with a slip stitch to form a ring.
2.Crochet in the ring: *3 chain stitches (to count as the first treble stitch) + 1 double treble stitch + 1 treble stitch + 1 slip stitch*. Repeat from * to * 4 times, and you’ve got 4 petals.







12 comments:

Anonymous said...

What a wonderful idea! THe pants are absolutely beautiful and so very colourful. COngratulations! Have a nice weekend :))

Annie said...

Those are utterly adorable! I imagine your neice will love her flower pants.

Anonymous said...

Utruleg skjønn bukse!!! Knallfin blogg du har :o) God helg!!

Anonymous said...

Så nydelig ei bukse! Og FOR et arbeid..... Man vet å lage seg selv arbeid ja :O) Men jeg tipper at mottageren (og foreldrene) blir kjempeglad.

HPNY KNITS said...

Cool stuff! great to "meet" knitters from all over the world.!

Anonymous said...

Thank you for your nice comments - and I agree that it's great to "meet" knitters form all over the world :-)

Lucia said...

så søte blomstre. Jeg tror det fremdeles er litt arbeid når det gjelder 80 stykker, lol, selv om de er små blomster. :)Resultatet er fint!

Green Kitchen said...

Those are the cutest pants of all time. I think it was worth the effort--absolutely charming.

Pernille said...

du er bare såå søt som deler dine lure små-oppskrifter.

igjen: utrolig inspirerende blogg.

Anonymous said...

Your little neice is so lucky to have such a thoughtful & talented Auntie! The pants are adorable, & worth all the effort & love you put into them. Thanks so much for posting the mini-flower pattern. I am thinking of adding some to my little girl's clothes!

Anonymous said...

Er veldig glad for at jeg fant bloggen din! Masse inspirasjon for en nybegynner;) Likte veldig godt de små blomstene her, og har prøvd meg på dem. Tusen takk for at du deler med andre!

Nydelige bukser forresten;)

hilde said...

Disse var jo såå søte :) Å så lette å lage. Dattra mi har fått noen sånne på luene nå :) hehe.