02 March, 2006

Alpakka + korketrekkere / Alpaca + corkscrew fringes


Jeg har fullstendig tapt hjertet mitt til det tykke alpakkagarnet "Misti" fra ”Du store alpakka”. Det er så utrolig mykt og deilig at jeg nesten fikk lyst til å ta det med meg og legge det på hodeputa når jeg skulle sove. Imidlertid valgte jeg å hekle et skjerf av det i stedet. Jeg hadde tenkt å bruke to farger, svart og en farge til. Men da jeg sto i butikken klarte jeg ikke å velge farge. Det sto mellom en grønnfarge og to lilla farger, og som vanlig endte jeg selvfølgelig opp med å kjøpe alle tre fargene. Så da ble det et skjerf med fire farger. Jeg heklet et helt enkelt skjerf med staver. Jeg fikk derfor lyst til å gjøre noe ekstra ut av frynsene. Jeg brukte boken ”Knitting on the edge” av Nicky Epstein som inspirasjon. Der fant jeg noen ”korketrekker-frynser”. Jeg prøvde å strikke disse, men endte opp med å få vondt i hendene. Derfor ”oversatte” jeg strikkeoppskriften til hekling i stedet. Jeg brukte "Cotton viskose" fra Garnstudio. Det garnet er ganske blankt, og jeg syns det ga en fin kontrast.




Slik heklet jeg korketrekker frynsene:

1. Luftmasker, antall i forhold til hvor lange man vil ha frynsene.
2. Tre fastmasker i hver luftmaske fra forrige omgang.






I’ve lost my heart to the thick alpaca yarn ”Misti” from ”Du store alpakka”. It’s so incredibly soft, that I almost wanted to lay it on my pillow when I went to bed. However, I chose to make a scarf instead. I intended to use to different colours, black and one more. But when I was in the shop, I just couldn’t choose between a green colour, and two different shades of purple. As usual, I ended up buying all three of them, and the scarf is now in four colours. The scarf is simple to crochet, I’ve just used treble stitches. I wanted to do something extra when I made the fringes. I used the book ”Knitting on the edge” by Nicky Epstein as a source of inspiration. In her book, I found some corkscrew fringes. First I tried to knit them, but that made my hands ache. So I decided to "translate" it into crocheting instead. I used "Cotton viscose" from Garnstudio. "Cotton viscose" is a bit shiny, and I like the contrast.

This is how I crocheted the corkscrew fringes:

1. Chain stitches, number according to how long you want the fringe to be.
2. Three dc (double crochet) in each chain stitch.

7 comments:

Anonymous said...

Du er lur du!! Heklelur :O) Kjempefin idé.
God helg!

Anonymous said...

Her var det MASSE fint! Jeg ble virkelig inspirert! Fikk lyst å hekle spiralskjerf jeg. Du er lagret i mine favoritter,jeg kommer garantert igjen.

Hilsen Linetoppen.

Anonymous said...

De korketrekkerfrynsene var kule. Nesten som små spiralskjerf på rekke og rad.

Anonymous said...

Takk for alle hyggelige kommentarer, de setter jeg stor pris på :-)
Som laura skriver her, dersom man strekker korketrekkerfrynsene ut, ser de akkurat ut som små spiralskjerf :-)

Anonymous said...

Kjempefin blogg du har. Jeg kommer også til å følge ofte med her :) Hvor mye garn beregner du til et spiralskjerf? Eller hvor langt rekker 1 nøste? Hvor lange pleier du å lage dem?

Anonymous said...

Takk for hyggelig kommentar :-)
Ang lengde på spiralskjerfene er de vel noe over 1,5 meter. Når jeg legger opp luftmasker så legger jeg opp til jeg kan snurre det en gang løst rundt halsen, og begge endene rekker til sånn ca. midt på magen. Jeg tror det er drøye 200 luftmasker.
Når det gjelder garnene Gedifra, Soft Mohair, Mohair Lux og Vienna brukte jeg noe over 1 nøste. Ang Alaskagarnet tror jeg at jeg trengte 4 nøster. Det blir litt omtrentlig dette her, jeg husker sjelden helt nøyaktig hvor mye jeg bruker. Jeg har ingen av skjerfene her lenger, så jeg kan ikke veie dem for å se hvor mange gram som gikk med. Håper dette ga deg noen svar :-)

Mary, Mary... said...

What a neat trick for the crochet corkscrew edge! I also like the colors very much. I have some Svale in my stash. Maybe it's time to switch from wool to cotton. I'm making my first spiral scarf while on vacation--knitted I think. Take care!