27 August, 2007

Siruper / Syrups



(English version after the herb picture, scroll down)

Jeg er stadig innom den flotte bloggen til danske Liselotte. Hun tar virkelig de flotteste bilder. På bloggen hennes fant jeg en oppskrift på lavendelsirup som jeg bare måtte prøve ut. Det er jeg virkelig glad jeg gjorde, for det er noe av det beste jeg har smakt noen gang. I tillegg var den enkel og rask og lage.

Liselotte skrev på bloggen sin at hun har laget en timiansirup også. Jeg har ikke prøvd den, men det fikk meg til å tenke på at en av mine absolutte favoritturter er sitrontimian. Jeg syns den har en så delikat sitronsmak, og til fisk for eksempel, er den suverent god. Den passer imidlertid også godt til søte saker. Jeg bestemte meg for å prøve om ikke det kunne gå an å lage en søt sitrontimian sirup også. Etter litt eksperimentering kom jeg fram til denne oppskriften:

Sitrontimian sirup

2,5 dl vann
200 g sukker
1 ss sitrontimian blader
1 kardemommekapsel, lett knust
Frøene fra en halv vaniljestang




For dem som ikke har urter i nærheten, fins det også en annen variant. Jeg har smakt en mildt krydret og søt sirup hos min mor, som er minst like god som dem med urter. Jeg tror den vil passe spesielt godt i en fruktsalat hvor man har i sitrusfrukter.

Krydder sirup

2,5 dl vann
200 g sukker
½ kanelstang
3 kardemommekapsler, lett knust
Frøene fra en halv vaniljestang

For begge sirupene gjelder det bare å ha alt i en gryte og la det koke en stund. Det er litt vanskelig å anslå hvor lenge, men tar du litt sirup på en kald tallerken, vil du se at den er ferdig når den begynner å bli litt tyktflytende (men ikke altfor seig). Mengden av ingrediensene kan også sees som veiledende. Her gjelder det å smake underveis, og tilsette mer etter smak og behag. Så er det bare å få fruktsalaten og/eller iskremen på bordet :-)




I’m frequently visiting the beautiful blog written by Liselotte, who blogs in Danish. You should visit her blog even if you don’t understand Danish, just to see her beautiful pictures. On her blog I found a recipe for making lavender syrup. I had to try, and it is one of the best things I’ve ever tasted.

Liselotte wrote on her blog that she’s made thyme syrup as well. I haven’t tried that one, but it made me think about one of my absolute favourites among herbs, which is lemon thyme. I think that lemon thyme has got such a delicate lemon flavour. It’s really good with fish, but it’s also very good with sweet flavours. I decided to experiment a little, and came up with a recipe for lemon thyme syrup:

Lemon thyme syrup

2,5 dl water
200 g sugar
1 tablespoon of lemon thyme leaves
1 cardamom pod, slightly crushed
Seeds from half a vanilla bean





For those who haven’t got any herbs around, there’s also another variant. I tasted one that my mother made, which is spicy, mild and sweet. I believe it will work especially well with a fruit salad containing citrus fruits.

Spice syrup

2,5 dl water
200 g sugar
½ cinnamon stick
3 cardamom pods, slightly crushed
Seeds from half a vanilla bean

For both syrups, the same method is used. Just put everything in a casserole, bring to the boil, and let it simmer for a little while until it’s reduced and a bit thickened. It’s difficult to say for how long, but you can put some syrup on a cold plate, and when it’s become a little thick (but not to thick), it’s finished. The amount of ingredients is not to be seen as absolutes. You have got to taste, and maybe add some until it tastes like you prefer it to. Then it’s just a matter of getting that fruit salad and/or ice cream on the table :-)





Det vil si, vi kom ikke så langt som fruktsalat og is, det måtte bare prøves med en gang :-)

That is, we didn't come as far as fruit salad and ice cream, we had to taste it right away :-)

23 comments:

Beate said...

Oj, så spennende og godt dette hørtes ut!

Candy Schultz said...

My herbs are doing spectacularly this year and I would love to make lavender syrup. Could you just tell me the ingredients. Obviously lavender. I love making things with the herbs I grow myself. I have made lavender lemonade and lavender tea cake and cinnamon basil cookies among others. My very favorite is a goat cheese spread with olive oil, garlic, thyme, basil, chives and tarragon. I spread it on a baguette or little toasts. This is making me not want fall and winter to come this year.

pendlerpiken said...

oj, det høres godt ut! dette må jeg prøve nå som det nesten er høst :)

Supernøtt said...

Mmm, søtsaker... Er det søtt så er det godt :-D Lekre flasker du har sirupen på. Er sikker på at det smaker enda bedre når det ser så stilig ut i tillegg.

Anonymous said...

Så nydelige flasker og koselige merkelapper, kan bare forestille meg smaken av innholdet!
Nam, nam:-)

Rineke said...

nej hvor ser det lækkert ud!

Anonymous said...

Så delikat du framlegger oppskrift og glede ved å lage gode siruper. Inspirerende og fristende!!

Rebecca said...

I bookmarked her lavender syrup recipe to try next year when my lavender is blooming. Your recipes sound great as well. How long does the syrup keep? They seem like they would make lovely gifts!

Anonymous said...

Ja, er ikke Liselottes blogg bare herlig!! Jeg tror det var hos deg jeg fant henne første gangen jeg fant veien dit, og jeg bare MÅ følge med på hva hun driver med. Flotte bilder tar hun også!

Men Wow, her hos deg var det jo også noe spennend saker.........!
De solgte sirup i den gårdsbutikken jeg var i i helga, og de kostet jammen litt, så det er nok best å lage slikt selv.

FRØKEN STRØKEN said...

Nam nam...... :0)

Hilde C. said...

Takk for alle hyggelige kommentarer :-)

Hi Candy: I don't think I can translate and publish the lavender syrup recipe on my blog, without permission from the blogowner who originally postet this recipe. Sorry. I'm glad to hear your herbs are doing well. Hearing about lavender lemonade, lavender tea cake and cinnamon basil cookies make my mouth water :-)

Hi Rebecca: You asked how long does the syrup keep. I actually don't know. It will probably be eaten before it go off anyway :-)I agree that they would make lovely gifts.

Anlen said...

Dette såg veldig godt ut! Trur eg må prøve;)

Anonymous said...

Ser veldig godt ut!! :D
Smått med urter i her i Bergen i haust, det meste har regna vekk på balkongen i sommer.. Kanskje neste år? ;)

Mary, Mary... said...

I was just looking at recipes for ratafia today--great minds!;)

Hobbygåsa said...

Oj så spennende, det ser riktig så godt ut. Og så fine flasker - riktig delikat! Ha en fin dag!

Candy Schultz said...

Hilde, well I am going to try to make it using your basic recipe. It is simple enough. My lavender is lovely right now. Thanks.

Bai said...

Dette høyrdest spennande ut! Det skal eg òg prøve. Det er alltid kjekt å kunne servere noko litt annleis enn det ein får i butikkane - og slike sirupar gjer jo isen mykje meir spennande!
Takk for godt tips!

Candy Schultz said...

I made some lavender syrup last night. I love it. I could just drink it.

Hilde C. said...

Candy: I'm glad to hear you loved it :-)

9na said...

Nam nam det ser god ut! Bruker du det som saus på isen?

Anonymous said...

Mmmmmmh! Dette er en skikkelig delikatesse, jeg har noen ganger båret med meg slike siruper hjem fra Frankrike, men nå kan jeg lage dem selv, takket være deg! Tusen takk!

Hilde C. said...

9na: Ja, man bruker det som saus på isen :-)

9na said...

Nam nam.. vi skal prøve!