22 February, 2007

Helt firkanta / Totally square



Jeg er blitt helt forelsket i dette Silkealpakka garnet fra Garnstudio. Jeg tror det er garnet jeg har ventet på i hele mitt liv. Det er deilig mykt, kløfritt, passe varmt (i motsetning til annet alpakka garn som er veldig varmt), det er tungt – noe som gjør at det faller fint (og strekker seg – obs obs), og det kommer i flotte farger. På den negative siden er det dyrt og temmelig udrøyt, men noen negative sider må vel dette garnet også få lov til å ha.
Jeg trengte et skjerf til en kåpe som har en umulig grønnfarge, i den forstand at jeg har lett høyt og lavt etter den rette grønnfargen. Jeg hadde egentlig gitt opp da jeg tilslutt fant dette garnet på nederste hylle i en garnforretning. Det har vært umulig å få til fargen på bildene her, men det øverste bildet er det som representerer fargen best.
Det ble på en måte et tema for dette skjerfet her, et tema i firkanter. Oppskriften kommer lenger ned.

I've fell in love with this Silk-Alpaca yarn from Garnstudio. I think this is the yarn I’ve been waiting for all my life. It’s lovely soft, it doesn’t itch, it’s not too warm (in contrast to other alpaca yarns that can be very warm), it’s heavy – which make it fall/hang very elegant (that also means that it stretches, which can be a problem), and it comes in lots of wonderful colours. On the negative side, it’s quite expensive and each skein tends to come to an end very quickly, but I think this yarn should be allowed to have some negative sides too.
I needed a scarf for a coat with a difficult green colour. I had been searching for a long time, and had nearly given up when I found this yarn on the lowest shelf. It’s impossible to take a photograph and capture the right colour, but the picture on the top is the best. I ended up with a theme for this scarf, squares. You’ll find the pattern further down in this post.



Jeg la opp 27 masker på pinne nr. 5, og strikket glattstrikk i 15 omganger. De neste 15 omgangene strikket jeg slik for å få en firkant: 9 rette, 9 vrange, 9 rette (og omvendt tilbake). Så fortsatte jeg med 15 omganger glattstrikk, før jeg strikket en firkant igjen. Med 6 nøster så ble dette skjerfet 3 meter langt (uten frynsene). Planen var ikke et 3 meter langt skjerf, men det strakk seg en god del på grunn av garnets tyngde etter at jeg begynte å bruke det. Heldigvis liker jeg lange skjerf :-)


I cast on 27 stitches, on needles size 5.00 mm. I knitted stockinet stitches, 15 rows. For the next 15 rows: K9, P9, K9, which gave the square pattern. Then back to stockinet stitches, 15 rows, and then K9, P9, K9 again to make another square etc. I’ve used 6 skeins, and got a scarf that is 3 meter long (without the fringes). My plan was not a scarf that is 3 meter long, but when I started using it, it stretched because the yarn is quite heavy. Fortunately, I like long scarves :-)


Firkantfrynsene har jeg tegnet et diagram over for å slippe å rote meg bort i en masse ord. Jeg er litt usikker på om diagrammet er forståelig, men dere får gi meg beskjed om det gir noen mening eller ikke. Poenget er i alle fall at jeg heklet hver frynse (som har fire firkanter) i ett uten å klippe av tråden. Firkantene kan vel sikkert strikkes også, men jeg syns det var greit å ty til heklenåla.

I made a diagram to try to show how I made the square fringes. I’m not sure if this diagram is understandable, so you’ll have to let me know if it’s not usable. The point is that I crocheted each fringe (which consists of four squares) without cutting the thread between the squares. I’m sure the squares can be knitted instead, but I thought it would be easier to crochet them.


18 comments:

HPNY KNITS said...

the yarn looks (sounds) like a dream! just lovely, and the scarf looks cosy! when it is long, I like to fold it in half and loop around the neck- it looks kind of chic and is warm. very cool idea.

Anonymous said...

Så flotte frynser du har laget på skjerfet. Kjempeide du har der.

MissLucy said...

Det var utrolig lekkert! Og så morsomme frynser!

Anonymous said...

Stilig skjerf! Og tusen tusen takk for pakken eg fekk i posten! Den var så midt i blinken - fulltreffar :-) Skal bli mange timar med mykje kreativt og moro der ja. TAKK!

Annie said...

Well done! Very "Hilde". :-)

Anonymous said...

THAT is beautiful.

Mary, Mary... said...

I love the fringe AND the color. Well done, you!

Supernøtt said...

Geniale frynser, du tenker virkelig nytt og spennende :-D 3 meter med garnlykke og kreativitet. Meget lekkert!

Ha en flott helg!

Anonymous said...

Hei,
Kjempestilig skjerf! Skjerf skal være lange, det har du skjønt i motsetning til de som lager "kjøpeskjerf". Og fargen var midt i blinken.
Skal egentlig skrive jeg nå, men det er mye gøyere å sjekke bloggen din. Det går fremover, men jeg begynner å bli mektig lei hele prosjektet, så alt er vel som det skal være.. Ellers tror jeg ikke det vil bli et bra resultat hvis jeg knipser MMS bilde av det andre bildet, det er for mørkt. Men jeg skal jo møte vedkommende i mai, så da får vi se. Jeg er litt avventende, *skeptisk*. Neida, dette blir bra. De søte små har det bra, B slikker på kniven av og til, og jeg kjefter. Historien gjentar seg...
Oi, dette ble lang kommentar. Savner deg, håper på å kunne ta en tur østover i mai kanskje, men sannsynligvis uten barn hvis vi får det til (sorry.. vet ikke om jeg tør å komme uten niesene, men alt blir mye enklere ift reising etc)OG de kan være hos mormor og morfar. Skal i tilfelle en tur til Hamar i samme slengen å besøke A & R. Jeg er jo ferdig her i april.
Ha god helg og hils!

pendlerpiken said...

Å, det var nydelig! Jeg har ikke brukt garnstudios alpakka ennå, men etter å ha hørt dine rosende ord blir jeg nødt til å prøve det! Jeg skulle ønske jeg var bedre til å strikke - men når garnet er så deilig, gjør det ikke så mye om det tar lang tid :)
Frynsene var også kjempelekre, jeg har ordentlig lyst til å prøve på dem også!

futuregirl said...

I love the square crochet fringe! It looks very nice and it's such a simple idea. I hope I have a reason to use that idea on a project. I think your diagram is perfect.

Anonymous said...

For et lekkert skjerf. Du er så kreativ, Hilde! Og de frynsene var en kjempegod ide. Takk for at du alltid er så grei å deler oppskriftene med oss andre.
Du har en super blogg. GOD HELG!

Rineke said...

how ingenious!

Artygal/Lalheg said...

Oh my - that scarf is wonderful - fabulous fringe and the colour has made me almost swoon.

Thank you for visiting my blog and leaving such lovely comments. I think I could wander around your blog for hours gasping at the wonders that you have created.

Happy sighs!

Anonymous said...

ååå - nydelig skjerf Hilde!! Enig med deg når det gjelder garnet; det er fantastisk! God helg ønskes deg :-).

Candy Schultz said...

Okay that is just plain gorgeous.

Anonymous said...

For et deilig og nydelig skjerf! Hurra for deg! Og for diagrammet ditt - veldig enkelt å forstå. Takk - har allerede sendt en link til en venninne som har prøvd på noe liknende, men ikke vært like suksessfull... :)

AmberCake said...

Wow! I love the fringe a LOT! Thanks so much for posting how you did it.

I just came over from the ripple-along and have been reading older parts of your blog. I'm glad I found it!