24 April, 2006

Sitteunderlag / "Butt cushion"


Jeg har lagt bort strikkepinner og heklenål, og virkelig gått back to basic. Jeg har bedrevet fingerhekling / fingerstrikking rett og slett. Det er vel egentlig sett på som ganske barnslig, noe man gjør i barnehagen, men jeg er egentlig ganske fornøyd akkurat nå, både med fingerheklingen og med det ferdige resultatet. Jeg har en kald steintrapp som leder ned i hagen. Der liker jeg å sitte med kaffen min og skue utover mitt lille rike. Problemet på denne årstiden er at trappa kan bli litt vel kald. Jeg har sett at mange har laget sitteunderlag, og det fant jeg ut ville være midt i blinken for trappa mi.
Jeg har brukt Eskimo fra Garnstudio, til sammen 4 nøster for hvert sitteunderlag. Hvert nøste er fingerheklet til en lang ”slange”, som deretter er tovet i vaskemaskinen. Resultatet var fire tovede ”slanger”. Disse er så sydd sammen for hånd til en spiral, som er ca 30 cm i diameter. Og voilá – sitteunderlag!

Du er velkommen til å bruke oppskriften til å lage sitteunderlag til deg selv eller som gaver, eller i ikke-kommersielle sammenhenger som i skole/barnehage og lignende. Du kan ikke bruke denne oppskriften til kommersielle formål uten å spørre.

En ting som stadig har kommet opp i ettertid, er frustrasjon over det faktum at det er et møysommelig arbeid å sy dem sammen. Men så kom denne kommentaren:

"Elin said...
Hei! Vart så inspirert at eg berre måtte prøva med ein gong. Kjempefin ide! Men å sy det saman tok så veldig lang tid!
Så eg har gjort noko anna:
Eg har festa dobbeltsidig tape på ei papplate stor nok til å romma storleiken på sitteunderlaget. Så har eg "limt" fast spiralen med remsene på plata. Deretter pensla eg eit godt strøk med naturgummi (flaske kjøpt på Panduro) på den sida som vender opp. Når det tørka er det både limt saman OG det er vanntett på eine sida.
På den måten vart prosjekt "sitteunderlag" nett så kort og greit som eg ville det skulle vera - og resultatet vart kjempefint:-)
Ps. Om du har pensla for lite på er det berre å ta eit nytt strøk når det er tørt:"

Tusen takk for tipset Elin - du er lur du! :-D




I’ve put my knitting needles and crocheting hooks away, and really gone back to basic. I’ve just used my fingers. I don’t know what this is called in English (please enlighten me if you can), but translated directly from Norwegian it would be called something like “finger-crocheting” or ”finger-knitting ”. Finger knitting is something children do in kindergarten, so I guess it’s viewed as a pretty childish thing to do. But who cares, I’m quite satisfied with both my childishness and the finished result.
I’ve got some stairs made of stone that are leading down to my garden. I like to sit on the top, overlooking my little kingdom. The problem is that at this time of year, the stone is quite cold to sit on, so I needed something to sit on that would keep me warm.
I’ve used Eskimo from Garnstudio, four balls of yarn per ”butt cushion”. Every ball is “finger-crocheted” into a long ”snake”. These ”snakes” were felted in a washing machine, and the result was four felted ”snakes”. They were sewed together by hand to form a spiral shape, about 30 cm in diameter. And voilá – a ”butt cushion” :-)


(The English version was edited the 27. of april because Annie was kind and taught me the word "butt cushion". Oddly enough, the Norwegian education system never taught us words like that :-) I'm glad Annie is helping me. Thank you Annie!)

You are welcome to use this pattern to make butt cushions for yourself or as gifts, but not in a commercial context.

I got a smart advice from blog reader Elin, concerning how it's possible to assemble the butt cushion without sewing it together: Take a cardboard plate, and put double sided tape on it. Then you can glue the "snakes" in place, forming a spiral. Then you put on liquid rubber. When it has dried, it is both glued together and water repellent.
This blog has got really clever readers. Thank you very much Elin :-)


Unfelted "snakes"








Felted "snakes"













Hvordan fingerhekle:

How to finger knit:


82 comments:

Virtuella aka. Margot Viste said...

WOW så smart!!
Det tror jeg må være de kuleste sitteunderlagene jeg har sett!!!!

Supernøtt said...

De var rett og slett fantastiske! Så avansert fingerhekling har jeg nok aldri sett, og definitivt ikke brukt til noe så lurt :D

Anonymous said...

Fantastisk genial idé!! Nesten som du burde ta patent på dem :O) Bare det å kommet på det...du er virkelig kreativ! De ble kjempestilig.

Unknown said...

Utruleg stilig!!! Er det lov å kopiere?

Anonymous said...

Tusen takk for kjempehyggelige kommentarer! Ja magfly, det er lov å kopiere :-)

Anonymous said...

så drit tøffe sitteunderlag!!

Annie said...

So nice to have you back! I love your "butt cushions". :-) A very neat thing, indeed.

Mary, Mary... said...

Hilde-I love the cushions--the felting is perfect for its the purpose. I think the technique is like making i-cord by hand. I'm going to try it, but will probably end up using a big circular or dpn. Welcome back!

Annie said...

HAHAHA! Anything I can do to help, Hilde. I have the vocabulary of a sailor.

Anonymous said...

Kjempefine! Glad for å se at påskedekorasjonen spirte og ble grønn og fin. Vi er syke igjen her i huset, Ellinor hadde 40 i feber i går, tror det er pga jekslene bak som tyter frem i disse dager.. Jeg har fått noe influensalignende greier. Jan skulle gå Sogndalseggi på tvers denne helgen men måtte avlyse pga syk familie (STAKKARS MANN). Bertine er frisk og fin.
Klem fra meg

Anonymous said...

Thanks for the comments about my placemat yesterday. I loved these cushions. What a great idea. Maybe I could try finger crocheting. I'm not good at knitting or crochet because I can't relax my hands enough. I think sewing is the thing for me!

HPNY KNITS said...

welcome back! we missed you. I love the colors. purple and chartreuse! Great balance. I have to try this technique.

Anonymous said...

hei.
utrolig tøffe underlag. De må jeg bare prøve å lage.Tenker det blir et samarbeidsprosjekt med min datter på 8 år. Hun elsker nemlig å fingerhekle.
er stadig innom sida di. Du lager mye fint.

Anonymous said...

Her var det virkelig mye å titte på. Det ga meg inspirasjon til flere ting. Takk! ha en fortsatt fin langhelg.

Anonymous said...

Prøvd å legge igjen kommentar uten hell, prøver igjen.
Stilige underlag, gleder meg til prøvesitting! :0)

Anonymous said...

Kjempeflotte sitteunderlag, og en genial fremgangsmåte. Takk for at du er så flink til å dele ideen med oss.

Anonymous said...

For en herlig ide! Og så flott at du har laget "kurs" til oss. Likte knaggen din også - er det kjøpekroker, tro, eller egenproduksjon?

Line said...

For en supersmart ide!! Flotte sitteunderlag :-D Dette skal jeg prøve!

Anonymous said...

Thanks for your nice comments :-)

Takk for kjempehyggelige kommentarer. Ang. krokene så er de kjøpt, og skrudd opp på enden av en gammel åre jeg fant i fjæra engang. Jeg syns det kunne være kjekt med noen kroker på veggen på verandaen for å henge opp ting og tang som brukes der ute :-)

Anonymous said...

Superflotte sitteunderlag! Det er de fineste jeg har sett! Og å "strikke på fingrene" som vi sier - det kan da selv min sønn! Her må det dugnad til!!! Takk for den gode ideen!

cashmereandcamera said...

OIOI!!

Gjett om jeg ble inspirert her jeg sitter. De sitteunderlagene dine ble bare helt rålekre!!! Kjempesmart å bare fingerhekle dem!
Nydelige farger også!

Ann Sissel

Rebecca said...

In English there is finger-crocheting but the one I learned is just one loop at a time. (My grandmother taught me that when I was a little girl). Who knew you could do something useful out of it, other than just make snakes. ;) Very nice.

Lena said...

Takk for hilsen i bloggen !
Utrolig stilige sitteunderlag du har laget,...

Anonymous said...

Smart måte å lage sitteunderlag på!! Og ikkje lik "alle" andre ;-)

Artygal/Lalheg said...

Thank you - I've been wondering what to do with finger knitting! They are gorgeous butt cushions"

Unknown said...

That is amazing! I did finger knitting as a child and made belts..never thinking it might come in handy as an adult. I might even be able to do this in the car!!! (Not as a driver of course!)

Valerie said...

The finger knitting looks very interesting- I think I remember something similar from back in my girl guide days.
These butt cushions would be perfect for camping or hiking - I see you've incorporated a little "handle" that can be clipped to a backpack or something. Hmmmmm....

Anonymous said...

Super idè.

Har to jenter som elsker fingerhekling og jeg er fantastisk lei av disse lenkene som ligger og flyter og ikke blir brukt til noe fornuftig. Nå skal jeg sette de i sving. Gleder meg til å se resultatet deres.

Tusen takk for en super idè. Nydelige farger du har brukt :-)

Anonymous said...

skikkelig stilige sitteunderlag, utrolig kreativt.

Anonymous said...

Råstilige sitteunderlag!!!
Nå ble jeg kjempeimponert og kjempeinspirert!
Hva brukte du til sammensyinga? Eskimo eller sytråd?

Hilde C. said...

Pusekatt: Hyggelig å høre at du likte sitteunderlagene :-)
Jeg brukte dobbel sytråd for å sy dem sammen. Jeg innbiller meg at eskimo ville blitt for tykt, men jeg har ikke prøvd. Jeg har lurt på om det kunne være lurt å bruke nylontråd/fiskesnøre å sy sammen med, fordi det da kanskje ville bli enda mere holdbart. Men jeg har ikke prøvd det. Hvis du gjør det, så er det hyggelig om du gir en tilbakemelding :-)

Anonymous said...

Utrolig flotte sitteunderlag! Flotte farger har du også brukt!

Anonymous said...

Oj,så stilige de var.Jeg har jo fingerheklet mange mange mange meter sånne når jeg var yngre.Men de ble jo aldri brukt til noe.Så at du ga tillatelse til å kopiere den geniale ideen,så da bare må jeg prøve.Du er bare utrolig kreativ da:-)

Anonymous said...

oy! Desse var drit kuul! Du er kreativ.Du må regne med det blir mange slike rundt om i landet! All ære til deg! Jeg prøver å fingerstrikke ,men vet ikke om det vart riktig. Var ikke så lett å forstå de bildene for meg.Treig jeg kansje. Bruker som regel å få til,men... Blir det på en måte 3 rettmasker opp ned? Blir ikke rund min snor, men flat. Er det riktig?

Hilde C. said...

Hei Roselove: Takk for hyggelig kommentar. Det er nok ikke du som er treig, men bildene som er for dårlige. Har en plan om å ta nye, men det drøyer visst litt. Vet ikke helt hva du mener med 3 rettmasker opp ned. Hvis jeg forstår deg riktig skulle det bli 4 masker (en på hver finger untatt tommelen). Det blir flatt ja, men remsen krøller seg sammen i begge ytterkantene, slik at den ser rund ut etterhvert som remsen blir lengre :-)

Merethe said...

Hei
De sitteunderlagene var utrolig tøffe! Jeg er veldig imponert, må prøve det selv...

Anonymous said...

så utrolig tøffe sitteunderlag, håper det er lov å herme;)
Ha en flott siste påskedag!

Anonymous said...

Utrolig stilige sitteunderlag

Anonymous said...

Hei!
Artig de sitteunderlagende dine. Har prøvd meg på et selv. Har tovet og begynt å sy sammen.. men hvordan kan jeg sy sammen på best måte? Å bare sy på den ene siden blir ikke helt bra..

Trine

Hilde C. said...

Hei Trine: Syjobben er vel den verste jobben egentlig med disse sitteunderlagene. Jeg fabler om hurtigversjoner med superlim, men er redd det ikke vil holde ;-) Jeg har sydd på midten av slangen, og prøvd å stramme til etterhvert :-)

Anonymous said...

Disse sitteunderlagene dine var kjempefine, og for en morsom måte å lage de på:)

Anonymous said...

Kjempekule! Ikkje at eg klarar det, men fekk nesten lyst til å prøve!

Anonymous said...

For en kjempeflott idè. Håper det er greit at jeg "stjeler" den ;-) Takk for titten.

Anonymous said...

Disse var virkelig stilige.

FRØKEN STRØKEN said...

DET var lurt!
Jeg digger sånn barnehagestrikking med fingrene! Laget et sånt da jeg startet å strikke (for alvor) for noen år siden. Skulle nemlig lage meg høst skjerf og lue. Og begge tingene ble utrolig stygge!!! Ha ha ha!!
Det er ikke lettere å sy de sammen før de toves??

Tusen takk for at du deler oppskriften din med oss!! Jeg skal prøve meg på å tove sitteunderlag av fisk og. Har du prøvd det?

Forresten, hvordan får du i oppsettet at kommentarene kommer udner innlegget? Har og blogspot, men aner ikke hvordan man gjør det.

Hilde C. said...

Hei Frøken Strøken. Takk for hyggelig kommentar! Jeg tror det er noen som har forsøkt å sy dem sammen før de toves, men jeg tror ikke det funka. Jeg tror det er prøvd ut mange metoder, men ingen har så langt kommet opp med noen enklere metode enn å sy dem sammen etter at de er tovet. Dersom du prøver, så vil jeg gjerne høre hvordan det gikk :-)

Jeg har ikke prøvd med fisk, men det kan sikkert bli veldig fint :-)

Ang kommentarer: Når du går inn på et spesifikt blogginnlegg på en blogspot blogg, f.eks: http://knittingplace.blogspot.com/2006/04/sitteunderlag-butt-cushion.html, så ligger kommentarene under. Dersom du går inn på "hovedsiden", her vil det være: http://knittingplace.blogspot.com/, der alle innleggene ligger under hverandre, så ligger ikke kommentarene under innlegget. Jeg tror ikke det er noe man kan gjøre for å forandre på det selv, jeg har iallefall ikke sett noen ha det annerledes.

FRØKEN STRØKEN said...

Aha... Det visste jeg ikke. Altså angående de kommentarene. da er det jo i orden da. :0)

Er fristet til å prøve å tove sammensydde.. Du bruker vanlig sytråd eller? Tenker at de er mer slitesterke om de syes sammen før toving... Tover du alle fire slangene sammen? Har erfaring med tova høner at føttene tover seg i en ball. ;0)

Hilde C. said...

Hei Frøken Strøken: Jeg har brukt dobbel sytråd, men har spekulert på om det kanskje kunne gå an med nylontråd/fiskesnøre? Men jeg har ikke prøvd det.
Jeg tover de samtidig. "Slangene" er såpass tjukke at de filtrer seg ikke sammen sånn at det er et problem.
Hvis du tenker på å sy dem sammen først, så lurer jeg på om det kanskje kunne vært best å sy dem sammen med det samme garnet man har fingerheklet i? Utfra tanken om at da vil det garnet tove seg sammen jevnt med "slangene"? En vanlig sytråd vil jo forbli like lang etter en runde i vaskemaskinen, for den tover vel ikke, og da kan den kanskje bli for lang, og så blir det slarkete? Alt dette er bare i teorien, siden jeg ikke har prøvd :-)

FRØKEN STRØKEN said...

Vudrerte fiskesnøre jeg og. Spesielt hvis de skal brukes som sitteunderlag vinterstid. Da tror jeg de burde være ganske sterke. Vet du, jeg skal prøve med èn sammensydd slange. Tror jeg skal prøve et litt tynnere garn enn Eskimo som sytråd. Så gir deg deg beskjed hvordan det ble. Skal og prøve å tove slanger av tynnere dobbeltråd. Har en del garn jeg må "bruke opp".

FRØKEN STRØKEN said...

P.S: Jeg har glemt å fortelle deg at jeg synes du er SÅ flink å sette opp og ta bilder......

Lilleulv said...

GENIALT! kanskje det er det alle slangene som produseres på jobben min skal brukes til :)

Line

Vikinggirls Workshop said...

Thank you for posting this. I am always looking for neat fiber techniques.And I have never seen this one. Of course I tried it the moment I saw it. It looks very nifty.
And, just checking if I did it okee, the thing stays flat, right? It doesn't become a full tube?

Sandra

Marlene said...

In English it would be called finger-knitting and children learn to do it here as well.

Girl Guides call portable seats like yours "Sit-Upons". I could see the combination of finger-knitting and a useful end product like a sit-upon being a great project for the youth groups.

I found your blog through your post in the Blogging group at Ravlery. :-)

dawn said...

Yes, it's just called "finger knitting" in English. I love these! They'd make great chair cushions too. I wonder, though, did you do anything special to keep them from getting hopelessly tangled in the washing machine? Thanks for sharing your process!

Hilde C. said...

Vikinggirl: I’m not quite sure what you mean. It is flat when finger knitted, but it kind of curls into a tube. Good luck :-)

Marlene: Thank you for sharing the word “Sit Upon”. Finding an English word hasn’t been easy :-)

Dawn: They get a bit tangled in the washing machine, but in my experience no more than you can easily pull them apart. Maybe this will differ between washing machines, but I think it will be OK :-)

Anonymous said...

stilig stilig!
inspirerer meg til å lage julegaver med det samme. kjempekjekt at det ikke virker som det er så vanskelig å lage!
takk for tips!

Anonymous said...

Hei!
Takk for tips! har planer om å prøve å lage slike i julegaver:) men jeg bare lurte på, hvor mange grader tover du "slangene" på? og har du oppi noe grønnsåpe eller noe slikt? :)

Hilde C. said...

Hei Bete: Jeg har tovet "slangene" på 60 grader, og har brukt grønnsåpe. Milo kan du nok også bruke :-)

Anonymous said...

I forgot all about finger crochet! My friends & I learned how to do this in Girl Scouts, & we drove our teachers & parents crazy by spending an entire week trying to see who would make the longest snake... I won BTW :) Almost 30 feet!

I am going to teach my kids to finger crochet & then we are going to make Butt Cushions out of them too. Thank you so much for the inspiring "pattern" & bringing back a great memory!

to vrange said...

Utrolig stilig!! Løp rett på garnbutikken og handlet etter å ha sett bloggen din - sitter faktisk og skriver med en lang remse turkis fingerhekling hengende fra venstrehånden =D

Supernøtt said...

Nå kan jeg føres opp i rekken av fingerferdige. Prøver meg på Fritidsgarn, og er spent på om det er tykt nok for godt resultat. Det vil vaskemaskina vise!

Håper du har en fin dag :-D

Anonymous said...

And another comment! Thank you so very much for the tutorial! This is sooo great! I loove the idea of these butt-cushions! Wonderfull!

randi K design said...

Ja disse er virkelig fine! Elsker fargene, og så er de til og med dekorative på veggen.. "Wall art"!!
Så artig med den videoen. Min datter datter viste meg fingerhekling da jeg var hjemme i sommer. Så kuult at det kan brukes til noe så fint!

Anonymous said...

Hvor stor er de i diameter?
flotte disse! Vet du om noen har montert disse før de tovet de og om det gikk bra!
Ser det er ett gammmelt innlegg dette!

Hilde C. said...

Thank you for your nice comment :-)
Takk for hyggelige kommentarer :-)

Lurifax: De er ca. 31-32 cm i diameter. De som har prøvd å montere dem før de legges i vaskemaskinen sier at det blir fullstendig mislykket, så man må nok sy dem sammen etterpå :-)

Frk.Jæger said...

Åhhh... disse var vikrelig fine!!!! kunne gjerne ha tenkt meg å prøve å lage slike... håpe det går greit for deg?

får jeg spørre??... har du noen spessiell teknikk for å sy disse sammen? bruker du bare vanlig sytrå og enkle sting? tenker på slik at det ska holde. Må bare legge til at du lager utrolig mye fint. stå på!!!

Hilde C. said...

Hei Frk.Jæger: Kjekt å høre at du liker dem, og det er bare å lage ivei. Jeg har ingen spesiell teknikk for å sy dem sammen. Jeg har brukt dobbel sytråd og enkle sting. Det finnes vel sytråd som er ekstra sterk, eller det er mulig det kan brukes fiskesnøre for å gjøre det enda sterkere? Men det har ikke jeg prøvd. Lykke til :-)

Frk.Jæger said...

Takk takk... d blir neste prosjekt... :)

Kari Aspenes said...

Hei!
Jeg vet det er 71 kommentarer fra før av, men jeg mååå bare få sagt det: Dette skal jeg prøve!
Bruker av og til strikkelise med 8 pinner, men dette er det lettere å holde orden på.
Tusen takk!

Hilde C. said...

Hei Kari: Det er alltid plass til en kommentar til. Hyggelig at du tok deg tid til det. Lykke til med sitteunderlaget :-)

Irene said...

De var utrolig kule! Fikk lyst til å lage slike jeg også, selv om jeg aldri har fingerheklet før.

Anonymous said...

I used to finger knit in elementary school! I've never met anyone else who knew what I was talking about. I can't wait to get started on my own butt cushion.
Thanks!

Unknown said...

Jättefina! Har någon försökt nåltova ihop dem? Borde inte det fungera istället för att sy?

Anonymous said...

Hei! Vart så inspirert at eg berre måtte prøva med ein gong. Kjempefin ide! Men å sy det saman tok så veldig lang tid!
Så eg har gjort noko anna:
Eg har festa dobbeltsidig tape på ei papplate stor nok til å romma storleiken på sitteunderlaget. Så har eg "limt" fast spiralen med remsene på plata. Deretter pensla eg eit godt strøk med naturgummi (flaske kjøpt på Panduro) på den sida som vender opp. Når det tørka er det både limt saman OG det er vanntett på eine sida.

På den måten vart prosjekt "sitteunderlag" nett så kort og greit som eg ville det skulle vera - og resultatet vart kjempefint:-)

Ps. Om du har pensla for lite på er det berre å ta eit nytt strøk når det er tørt:)

Monica said...

Fantastisk fine sitteunderlag, tusen takk for en super julegaveidé! :)

Hilde C. said...

Thank you for your kind comment :-)

Takk for hyggelige kommentarer :-)

SA: Det kan godt hende de kan nålefiltes sammen, men jeg har ikke prøvd. Dersom du prøver og får det til, så er det fint om du gir beskjed :-)

Anonymous: Tusen takk for super monteringsidé! :-)

mono said...

Disse er så fine! Og kjekke! =)
Jeg har tittet innom her flere ganger men slått det fra meg pga. monteringen... *ler*

Kunne tenkt meg å prøve med naturgummi, men sliter med å finne noe? Noen som har konkrete tips? =)

Takk for oppskrift!

Hilde C. said...

Hei Mono: Hun som kom med naturgummitipset skriver at hun fant det på Panduro. Etter å ha søkt igjennom katalogen til Panduro finner jeg ikke naturgummi, men noe som heter "Formgummi", og jeg vil tro at det er det det dreier seg om: http://www.pandurohobby.no/pan/IboxServlet?QRY=formgummi&p=IXS750&m=1

Retromic said...

jeg elsker eskimo garnet, har et par tøfler som er laget med det. jeg følger fra nå av. Hilsen Michelle.

Mr Fix It said...

Samsung refrigerator problems

Anonymous said...

Hei!
Hvordan sydde du sammen remsene og hvilken tråd brukte du? Jeg prøver å sy sammen mitt, men hele greia bøyer seg og blir mer som en bolle. Mulig jeg syr for stramt. Anna

olise said...

Meeen så fiiint🥰 Håller på med en nu, tur för mig att jag hade garn hemma🙏
Undrar bara en sak. När du gör ormen, drar du i den då så den blir lång eller i te?