11 May, 2006

Hildes Sommerkveldsjal / Hilde's Summer Evening Shawl






En av fordelene med å være uten PC en stund, er at jeg har fått gjort et stort hekleprosjekt. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke en ferdiglaget oppskrift, men av ulike grunner endte jeg opp med å koke i hop min egen. Jeg prøvde ut mange forskjellige, mer eller mindre avanserte maskekombinasjoner, men endte opp med det enkleste: Luftmasker, fastmasker og halvstaver. Hovedgrunnen var at det allerede er så mange ulike farger i dette Mohair Lux garnet fra Idèna (farge nr. 23), så jeg var redd det hele ville bli for mye av det gode. Målet mitt var et kjempesjal, et jeg virkelig kan pakke meg inn i, nærmest som et teppe. Det målet har jeg nådd, da dette sjalet er digert: 2,5 meter over skuldrene, og 1,10 meter fra nakken og ned. Sjalet er likevel utrolig lett (350 g som = 7 nøster). Det er akkurat passe lunt og varmt for en litt kjølig vår – sommer - eller høstkveld. I tillegg er det svært mykt og deilig mot nakne armer. Mohair Lux seiler definitivt opp som et av mine favorittgarn. Fargene minte meg om vår og sommer da jeg fant det i butikken, og derfor måtte jeg bare ha det :-) Nå ser jeg fram til mange vår - og sommerkvelder helt innpakket i mohair ;-)

Oppskrift på Hildes Sommerkveldsjal:

Jeg har brukt heklenål nr 6, og jeg hekler temmelig løst. Målene er deretter.

1. rad: Luftmasker, ca 240 av dem (det gir størrelsen 2.50 meter over skuldrene, og 1,40 meter fra nakken og ned. 200 luftmasker vil gjøre sjalet ca. 2,10 meter over skuldrene, og 85 cm fra nakken og ned. 150 luftmasker vil gjøre sjalet ca. 1,60 over skuldrene og 55 cm fra nakken og ned).

2. rad: 1 fastmaske i hver luftmaske fra forrige omgang.

3. rad og videre til sjalet er ferdig: 1 halvstav i hver maske fra forrige omgang. Jeg unnlot å hekle den første og siste masken på hver rad, og slik minsket maskeantallet med 2 masker på hver rad, slik at sjalet skråner innover hele tiden.

Kant rundt:

Her brukte jeg heklenål nr. 3,5 hele tiden.
Jeg heklet fastmasker rundt to av sidene på sjalet. Jeg brukte Silke-Tweed (fra Garnstudio, farge nr. 21) til det, og det var kun på grunn av fargen. Deretter brukte jeg Mohair Lux igjen (nål nr 3,5) og heklet 2 staver i hver fastmaske fra forrige omgang. Voilà – ferdig!














One of the advantages about being without a PC for a while was that it gave me the time I needed to do a large crochet project. I planned to use a readymade pattern, but for different reasons I ended up making my own pattern. I tried a lot of more or less advanced stitch combinations, but ended up using a simple way of doing it: Using chain stitches, double crochet, and half treble stitches. The main reason for this is that the Mohair Lux yarn from Idèna (colour number 23) has already got so many colours in it, so I was afraid it would be too much. My goal was to make a very big shawl, something I could wrap around myself, almost like a blanket. And this shawl is huge: It’s 2,5 meters across the shoulders, and 1,4 meters from the neck and down the back. So I can definitely say I’ve reached my goal :-) Despite the size, this shawl is very light (weighing 350 grams, which = 7 balls of yarn). It’s just perfectly warm for those slightly chilly spring – summer – or autumn evenings. I addition it’s very soft against naked arms. One thing is certain, Mohair Lux has become one of my favourite yarns. The colours reminded me of spring and summer when I saw it at the yarn store, that’s why I chose it. Now I’m looking forward to nice evening’s outdoors, wrapped up in all this mohair ;-)

I made Hilde’s Summer Evening Shawl like this:

I’ve used crocheting hook number 6 mm - US J/10 – UK 4. My crocheting is quite loose, and the measurements are accordingly.

1. row: 250 chain stitches, turn. (= 2,50 meters over the shoulders, and 1,4 meters from the neck and down the back. 200 chain stitches will give a size approx. 2,10 meters over the shoulders, and approx. 85 cm from the neck and down the back. 150 chain stitches will give a size approx. 1,60 meters over the shoulders, and 55 cm from the neck and down the back .)

2. row: 1 double crochet in each chain stitch on the 1. row. Turn.

3. row and until the shawl is finished: 1 half treble stitch in each stitch in the last row. Turn.
But: I did not crochet the first and last stitch on each row. In that way, each row decreased with 2 stitches, giving the V-shape of the shawl.

The edge: I switched to crochet hook number 3,5 mm – US E/4 – UK 9

I crocheted double crochet stitches along two of the edges, using a yarn called Silke-Tweed (from Garnstudio, colour number 21), only because of the colour. Then I used Mohair Lux again (still using hook number 3,5 mm – US E/4 – UK 9), and crocheted 2 treble stitches in each double crochet. Voilà – finished! (I hope this description give some meaning :-)



Before







After :-)

17 comments:

Unknown said...

Først og fremst tusen takk for hjelpen!!!! Jeg skal prøve det med en gang!

Du bruker utrolig fine farger og sommer-sjalet ditt er helt nydelig!
Du har vært en inspirasjon for en hel småbarn med de sitteunderlagene dine! Endelig er det noe de kan bruke fingerhekling til!!!
Ha en fin helg! Krisztina

Anonymous said...

Bare hyggelig å være til hjelp :-)

Det er utrolig hyggelig å høre at sitteunderlagene har vært til inspirasjon for små barn. De er forhåpentligvis kommende strikkere og heklere - det er best de får opplæring og inspirasjon jo før jo heller, så noen kan videreføre tradisjonene fra oss gamlinger etterhvert :-)

HPNY KNITS said...

very lovely!! computer time does take away from knitting.
it looks like butterfly wings so fluffy and light. it is so transparent, we can see the lake.

lovemyfamily said...

Sommersjalet ditt er fantastisk nydelig.
Skjønne farger :-)

halaisa said...

For et fint skjal!!!!!! Tusen takk for at du deler oppskriften med oss! Denne oppskriften skal jeg jammen prøve.

Anonymous said...

Wow - your shawl is absolutely beautiful:) Thank you for putting your patterns on your blog - it gives us alla little inspiration to start something new - even when we don't have time :) Have a nice weekend.

Anonymous said...

Helt nydelig og enda en av dine oppskrifter jeg får lyst å prøve. Genial modell!!

Anonymous said...

For et vakkert sjal!

Annie said...

Wow! It's beautiful. Wish I could work that fast, sheesh! I always love seeing your projects, yay!

Supernøtt said...

Så artig, vi har akkurat vært ute med heklepinnene våre på samme garn og i nøyaktig samme farge :D Når det er sagt så er ditt prosjekt særs mer imponerende en mitt lille potetskrueskjerf.

Også en morsom liten tilleggsopplysning; et vibeegg varsler sin ankomst i min hage. En knopp med flotte ruter blir holdt under oppsyn flere ganger om dagen i tilfelle den springer ut.

Ha en flott vår! Tjobing!

Anonymous said...

Det var et helt fantastisk sjal !!!!

Anonymous said...

Nydelig sjal! Kjekt å kikke i bloggen din, her var det mykje inspirasjon å finne. Dei sitteunderlaga var geniale!

Sidsel said...

Så nyyyydelig sjal og vakre farger.gratulerer med overstått dag...igår.Koselig blogg :o)

Anonymous said...

Du er så flink, stolt av deg!

Anonymous said...

Wow, so beautiful! I admire your skill and patience...

Anonymous said...

Nydelig! Både fargene og lettheten var sånn at jeg bare har lyst til å løpe og kjøpe garn med en gang :) (men jeg må avslutte noen av de andre prosjektene mine først). Men "stjeler" oppskriften din til en rainy day.

:-)

ChelleC said...

Quite lovely! I saw your summer shawl pattern on your blog - found you in the Broomstick Lace group on Ravelry. Thanks for sharing your lovely pattern.