20 August, 2007

Svartsurbær ~ Aronia / Black Chokeberry ~ Aronia



I fjor hørte jeg om svartsurbær / aronia, som skal være så veldig sunt. Jeg fikk tak i to busker, men det er ikke store avlingen jeg får av dem enda. Etter å ha plantet to små busker selv, visste jeg jo plutselig hvordan denne planten så ut. Jeg måtte egentlig flire da jeg neste gang besøkte svigerfamilien, og oppdaget at de hadde en 60 meter lang hekk med akkurat denne planten. I helga fikk vi komme og plukke av svigerfamiliens overflod. Jeg kan egentlig ikke fordra og plukke bær, men disse er de mest lettplukka bærene jeg har vært borte i, og vi fylte raskt to 10 liters bøtter. I fjor skrev jeg om å lage grønsakssalt, og henviste til at jeg fant oppskriften som var utgangspunktet for det prosjektet, på et diskusjonsfora. Nå har kvinnen som skrev om det, startet en blogg. Dersom du er interessert i å lage ulike ting basert på urter, frukt, bær, og egentlig mye annet godt, bør du absolutt besøke Lene sin blogg. Det er mange spennende oppskrifter der. Der har jeg også funnet hennes oppskrift på ”Svart bærmos” som jeg har tenkt å bruke i forhold til bærene vi har plukket. Så nå regner jeg med å bli sprek som en gyngehest, i alle fall som en bitteliten gyngehest ;-)

Tillegg 22/8-07: Inger forteller i kommentarfeltet at hun bare presser ut saften med en juicepresse og fryser den i isterningposer. Da er det bare å ta opp en terning i ny og ne. Det syns jeg høres ut som en glimrende idé som bare må prøves. Takk Inger :-)




Last year, I heard about Black Chokeberries for the first time, and how healthy they are supposed to be. I planted to small bushes, only to discover that my sister in law has got a 60 meter long hedge consisting of the same bushes. This weekend, we went over to their place, and picked 20 litres of berries. I found a blog (only in Norwegian) with lots of lovely recipes. Since these berries are supposed to be so healthy, I expect to be fit as a fiddle in no time, at least as fit as a very small fiddle ;-)

10 comments:

Supernøtt said...

Chokeberry er et navn som kunne få meg til å la være å spise dem... Men sunne er de, og saft på aronia med blåbær eller solbær er utrolig godt.

Anonymous said...

Har aldri hørt om Aronia eller svart surbær før, men det her var interessant! Mulig det er nokon i nærmiljøet som har sånne uten å vite om det, trur jammen eg må undersøke litt..
Veit du om dei treng spesielle vilkår for å vokse bra? Sur jord, sandholdig jord, osv?

(BTW: om man ikkje skulle bli sprek som ein (liten) gyngehest, så kjem jo antioksidantane godt med likevel..) ;)

Anonymous said...

eh.. hehe.. burde visst lære meg til å sjekke linkane før eg buser ut med spm.. *ler*

Hilde C. said...

Supernøtt: Når jeg så det engelske navnet, så skvatt jeg, og begynte å lure ja. Jeg dobbeltsjekket at de ikke kunne være giftige. Navnet har visst noe å gjøre med hvordan bærene er før de blir modne (ikke giftige, men ubehagelige :-)

Bea: Etter at jeg oppdaget hvordan busken ser ut, så har jeg sett veldig mange av dem rundt omkring, ofte som hekk eller i grupper, så du skal ikke se bort i fra at de finnes i nærområdet ditt. Jeg ser vegvesenet har plantet dem flere steder også. Ang. vokseforhold klippet jeg fra internet: "Svartsurbær er nøysom, tåler skygge, men også den får best farge i sol. Den liker noe fuktig jord. For aronia er det tilrådelig med en sterk årlig tilbakeskjæring, noe som kan forhindre at trafikkbildet blir uoversiktlig i veiplantinger. Den trives i all slags jord, helst litt fuktig, tåler skygge, men får da færre frukter og dårligere høstfarge."
Lykke til med jakten :-)

Anonymous said...

Takk, Hilde! :)

Anonymous said...

Åh... saft på dessa bär ska vara läckert också, ;) Jag HAR smakat det så det är inget odrickbart, nej...
Har en väninna som har granne med lång häck med dessa bär och hon rensar hans häck varje år för att få både saft och gele...
Må så gott... värmländskan... kramis och plocka på lugnt med bär nu... ;)

Eva said...

Jeg vil også blir sunn! Nå skal nabolaget saumfares etter smaksprøver :)

Candy Schultz said...

Ooh post some recipes. I want to be fit as well. I will have to use something other than chokeberries however as I don't think we have them here.

Anonymous said...

Hei!
Spennende blogg du har! Har kost meg her inne en lang stund nå! Så fint at du også har oppdaget svartsurbær! Det er en utrolig nyttig busk. Har laget saft på 3. årert jeg nå. Men lager ikke mos. Presser bare ut saften med juicepresse og fryser den i isterningposer. Da er det bare å ta opp en trening i ny og ne. Og faktisk har jeg ikke vært forkjøla det siste året!!!!!!!

Ønsker deg en knallfin dag!

Rebecca said...

Thanks for sharing the info about the berries and the recipe blog! I tried Aronia juice several years ago, I believe it was blended with something else, and it was quite good. After your post, I discovered they are native to my area, so I am going to try and find some plants to add to my yard. And I love that recipe blog, especially that she has a recipe for vanilla fructose!