06 June, 2011

Syskolen, del II / Learning to sew, part II


I forrige innlegg skrev jeg om samboerens barnebarn på 10 år som sydde seg en ny veske.
Den dagen hun skulle dra fant hun ut at hun ville sy seg et pennal først. Jeg trodde egentlig ikke vi hadde tid, men fant ut at vi kunne jo prøve. Da vi satte i gang slo det meg plutselig at jeg nok har glemt hvor lynraskt barn faktisk lærer ting. Etter å ha gjennomført et helt veskeprosjekt, var jo det å sy seg et pennal både enkelt og kjapt. Selv har jeg ikke noen som helst trening i å sy glidelåser, og har så langt hold meg unna dem. Imidlertid så hadde den 10-årige jenta her heldigvis ingen som helst andektig respekt for glidelåser. Vi diskuterte fremgangsmåten litt, og vips så hadde hun sydd fast glidelåsen. Jeg var imponert, og i ren lykkerus kom jeg visst i skade for å gå inn på Etsy.com senere, hvor jeg kjøpte meg et uanstendig høyt antall nye glidelåser. Jeg er redd det blir glidelåser i alt mulig heretter. Å få så mye inspirasjon fra ei blid jente som syr i vei på symaskinen som om hun aldri skulle gjort noe annet, det er en gave :-)



In my last blog post, I wrote about my partner's ten year old grandchild who sewed herself a new bag. The day she was going to go home again, she decided that she wanted to make herself a new pencil case first. I didn't think we had enough time, but figured we could try. When we started this project, I suddenly realized that I had forgotten how quick children learn. After making a big bag, sewing a pencil case was both easy and quick. I've got no training in sewing zippers onto anything, so I've just avoided it. Fortunately, this ten year old girl did not have any respect for zippers whatsoever. We just discussed it a bit, and before I knew it she had finished sewing the zipper in place. I was so impressed, and in a condition of sheer happiness, I logged on to Etsy.com and bought myself an obscene amount of zippers. There will probably be zippers on everything I make from now on. To get so much inspiration from a sweet girl using the sewing machine in a way that it looks like she's been sewing all her life, is a gift :-)


7 comments:

♥ Gamleheksa ♥ said...

Dette var inspirerende selv for ei gammel heks. Godt å se dem som ikke har respekt for "vanskeligheter" (som egentlig bare er vanskelige i vårt hode)

ANNEPÅLANDET said...

Så flink! Nå ble jeg inspirert til et blogginnlegg.
Ha en fin uke!

Maret said...

Så flott da, både veska og penalet.. Skikkelig moro når ungane vil lære.

Ha ei flott veke.

Monstermønster said...

Jeg tror vi trenger noen sånne spark bak en gang i blant, glidelåsvegringen sitter langt inne her og.

Guro said...

Hei!

Må bare si at jeg elsker bloggen din, og du inspirerer veldig! Lurte derfor på om det er greit for deg at jeg linker til deg fra min blogg? Har nemlig laget en lise over favorittblogger! :)

Hilsen W.

Hilde C. said...

Takk for hyggelige komemntarer :-)

Whetshername: Du er hjertelig velkommen til å linke til bloggen min :-)

kevin said...

det er vibeke sin hilsen fra kevin