23 November, 2009

Adventskalender / Advent calendar


(Scroll down for English version :-)
Med adventstida like rundt hjørnet, tenkte jeg at jeg ville vise fram et juleinspirert prosjekt. Da jula var over i fjor, forlot ikke julestemningen meg før et godt stykke ut på nyåret. Jula varer jo helt til påske, ikke sant? Derfor brukte jeg januar til å sy 48 små julestrømper til to adventskalendere. Jeg har brukt lin til selve foten, og forskjellige bomullsstoff. Det finnes flere mønster ute på nettet for hvordan slike kan sys, og jeg brukte denne: Link



Da det kom til nummereringen, fant jeg ut at det nok er mange måter å gjøre det på. Med tanke på at det var hele 48 julestrømper som skulle ha tall, fant jeg ut at jeg måtte finne en metode som ikke var altfor tids- og arbeidskrevende. Stempel og stempelpute for tekstiler fra Panduro ble løsningen. Jeg klarte ikke bestemme meg for hvordan det ville bli finest, derfor "gjemte" jeg like godt tallene under bretten. Nå er julestrømpene sendt til niesene mine, og jeg håper de bidrar til en hyggelig førjulstid :-)

Flere ideer til adventskalendere: Link & link & link.
Ta også en titt på Hannes kalender, den er fabelaktig :-)


With Advent just around the corner, I thought I would present a Christmas inspired project. When Christmas was over last year, I was still in a kind of Christmas mood in January. That's why I started to sew 48 little Christmas stockings to be used as two Advent calendars. I've used linen and several cotton fabrics. There are several tutorials on the internet as how to sew Christmas stockings, and I used this one: Link

When it came to the numbers, I figured there were many ways to do it. Since there were 48 stockings, I wanted to find a way that was not too time consuming. I decided to stamp the numbers on. I couldn't decide which way would look the best, so I ended up "hiding" the number at the top.
Now, I have sent the calendars to my two little nieces. I hope the stockings will contribute to a wonderful Advent :-)

More ideas for Advent calendars: Link
& link.


13 comments:

Anonymous said...

Så kjekt å sjå at du er tilbake!! Håper formen holder seg litt meir stabil framover :)

Julestrømpekalenderen din er den finaste eg har sett, trur eg :D Kjempeflott ide, og ekstra spennande når ein må leite etter nummeret under bretten..

Ha ei fin veke!!

Hobbygåsa said...

Enig med Bea, dette er den fineste adventskalenderen jeg har sett! Skulle ønske jeg hadde noen å lage en slik til :-) Eller kanskje jeg kan lage en til meg selv, og så kan sambo fylle den opp :-) Flott og kreativt Hilde!

Unknown said...

Superfin advewntskalender. Så smart at du gjorde den ifjor. Nå kan du kose deg med å finne småting til den i år. :-)

♥ Gamleheksa ♥ said...

Kjempeflotte kalenderstrømper. Heldige nieser altså. Håper du orker å kose deg litt med før-julstida i år også.

lise said...

Fantastisk flott kalender, heldige, heldige nieser! Kanskje dette er en idé for meg også - til neste advent..

Kjekt å se deg tilbake!

ANNEPÅLANDET said...

Det var sannelig heldige nieser! Ingen sånne tanter her i gården, dessverre ;-)
Ha en fin uke - håper det går fremover med helsa!!

merete said...

Veldig fine, - koselig gave og smart å ha projsektet på gang i januar!
(og fint å "se" deg)

Siddis back home said...

Flott kalender, kanskje jeg kan lage en slik til mine små til neste år... ha en fin søndagskveld!

Pernilla said...

Det var en kjempefint kalender du lagd. Hva bra at du skrev om tipset når det gjelder sittunderlaget. Jeg fikk raskt lagd de tovade "pølsene" men deretter mistet jeg intressen. Nå skal jeg prøve den måten du beskriver og håper jeg blir ferdig.
Hvis dette går greit så kanskje det blir flere.

Adventsklemmer fra Pernilla

Jorun said...

For en koselig adventskalender!

Hanne said...

Åh, for en nydelig kalender (eller, egentlig to). Heldige nieser, sier jeg bare. Som vanlig har du gjort et utrolig pent arbeid også. Disse kalenderstrømpene spår jeg et laaangt og lykkelig førjulsliv! De kommer nok til å følge jentene "bestandig", tipper jeg.

Ønsker deg en fortsatt fin desember.

Pludrehanneklem

Anita Cecilie said...

Det var en utrolig morsom oppfinnelse. Den var veldig flott.

Rebecca said...

These are so clever!