27 May, 2010

Elna


Min to år gamle symaskin måtte leveres på service. Siden jeg var i gang med å sy nye gardiner, så passet det egentlig litt dårlig. Godt er det da at vi har gode gamle Elna. I bruksanvisningen til en annen Elna-modell, så står det at symaskinen Elna kommer til å bli din beste venninne. Det er i grunnen akkurat det hun er. Hun har nå stått i en krok og støvet ned etter at nymaskinen kom i hus. Etter en omgang med en vaskeklut, og med en liten sprut olje hist og her, var hun god som ny. På tross av at hun ikke har vært på service på et par tiår. Det er ikke noe tull med Elna. Hun gjør det enkelt og greit. Ikke noe sikk sakk og annen mikk makk, bare rett fram, og litt i revers dersom man ønsker det. Akkurat hva jeg trengte :-)

My two year old sewing machine had to be delivered for a service. So I'm very happy that I still have got good old Elna. The manual for this old sewing machine says that she is going to be your best friend. That is so true. After some dusting and a little bit of oil, she works perfectly, although she hasn't been delivered for any service for the last couple of decades :-)



I hagen skjer det ting med rekordfart. Det er rett før syriner og valmuer springer ut. Gamle klematisbustehoder nikker i kveldsola til lilla alliumbustehoder. I bakgrunnen blomstrer en liten eng av Forglemmegei. Da jeg var barn, ble jeg så betatt av at de små lyseblå blomstene het noe så romantisk som Forglemmegei, at jeg bare må like dem. Da jeg flyttet inn på eiendommen her for mange år siden, fantes det bare en bitteliten tue Forglemmegei. Siden det, så har gressklipperen unnlatt å klippe disse, og de har blitt flere og flere for hver år.






Things are happening fast in the garden. The lilacs and poppies are about to flower. The old clematis flower heads nods to the purple Allium heads. In the background, there are lots of Forget-me-nots. When I was a child, I was so fascinated by their name; I thought it was so romantic. I still love them.



Dette (bildet under) tror jeg er begynnelsen på en drueklase? Jeg håper i hver fall det :-)

I think this is the beginning of grapes? I hope so :-)

6 comments:

Muffin said...

Elna er så snill og trofast en venninne at man nesten blir rørt til tårer. Hadde det vært meg som ble tatt til nåde etter flere tiår tror jeg nok jeg skulle satt meg på bakbeina :)

Lykkelita said...

Elna var da en flott symaskin:) SÅ greit å ha henne i reserve da... Naboen min heter Elna og er sydame, mon tro om hun har en slik venninne:)

Spennende med vår i hagen - her er det ganske så glissent ends, men jeg får nyte dine bilder fram til det skjer ting her:)

Hobbygåsa said...

Hehe Elna både ser og høres gammel og trofast ut, ja tenk i "gamle dager" laget de faktisk tingene slik at de skulle vare en stund. Nydelige blomster du har i hagen din, her er det desverre like stor mangel på grønne fingre som før :-)

skb said...

Eg har ei liknande venninne ( Singer frå 1967 ), og til mange ting er det ei mykje betre symaskin enn den nye Janomen eg har.
Oscar Wilde sa noko i denne duren "Eg kjenner han så godt at eg ikkje har snakka med han på ti år." Difor tenkjer eg at Elna ( og min Singer ) vil vere venninne med oss til "evig tid", sjølv om me ikkje syr på dei så ofte.

Maret said...

Så godt å ha ei slik i reserve.

Mi reservemaskin er komt på hytta. Kva eg skal sy der, aner ikkje... Men man veit liksom aldri...

Helena said...

Hilser på i sommervarmen. Fin blogg og herligt navn på den. Lykke til videre.