30 November, 2010

Spisebrikke / Table mat


"Hvordan bruke stoff som ikke passer til formålet i det hele tatt?", var utgangspunktet for dette prosjektet. Med nylagte gulv, tenkte jeg det ville være lurt med en spisebrikke til puseSkatten. En spisebrikke i stoff ville imidlertid ikke være særlig lurt, siden den ville måtte hives i vaskemaskinen hele tiden. Det var bare det at jeg hadde så lyst til å bruke noe stoff jeg har liggende. Løsningen ble å sy stoffet inn i plast, slik at spisebrikken enkelt kan tørkes av. Når jeg først var i gang, sydde jeg den med to forskjellige stoff, så kan jeg bare snu den hvis jeg vil skifte motiv. Plasten er et stykke av en gjennomsiktig duk. Jeg har tidligere skrevet om det å sy plast med symaskin. Et annet problem var imidlertid at det er dumt å tråkle eller stikke knappenåler inn i plast, i og med at det vil etterlate hull. Jeg fant ikke noe løsning på dette, og måtte bare holde det sammen så godt jeg kunne mens jeg sydde. Litt skjevt ble det, men det får så være. Senere leste jeg at det å bruke teip for å holde det sammen mens man syr er den opplagte løsningen.
Det går jeg for neste gang :-)



"How to use fabric that is not at all suitable for the purpose?" was the starting point for this project. With new floors, I thought it would be wise to make a table mat for the cat. A table mat in fabric would not be wise however, since I would have had to put it in the washing machine all the time. But I so wanted to use some fabric from my stash. The solution was to sew the fabric inside some vinyl, because then I can just wipe the table mat with a wet cloth. When I started, I used two different fabrics, so that I can flip the table mat over when I want a change. I've written earlier about sewing with vinyl on a sewing machine. Another problem was the fact that it is not wise to put pins in or baste vinyl since it will leave tiny holes in the vinyl. I didn't find a solution for this, so I just held it together as best as I could while sewing. The seems are a bit so so, but it will do. Later on, I read somewhere that the solution is to use sticky tape to hold it all together while you sew. I'll go for that solution the next time :-)


3 comments:

Bea said...

For ein lur idé!! :D Det ser ut som Pjusken er godt fornøgd med den nye spisematta si óg..

Frøydis said...

Så smart den spisematta var. Og så synes jeg det var morsomt at også du sier puseSkatt. Jeg begynte å kalle den forrige katten vår, Lilo for puseSkatten min da vi fikk henne for noe over 7 år siden. Lilo fikk dessverre ikke være sammen med oss særlig mer enn 5 år, men nå har vi en ny puseSkatt som heter Idunn. :)

MaryMary said...

I love the mat---I need one to make one for the cat AND the dog...;-)