18 February, 2009

Karius & Baktus


Jeg spurte en liten pike om hva hun ønsket seg til bursdagen sin.
"Jeg ønsker meg en lue", sa hun, "og du kan strikke den."
"Hvilken farge ønsker du deg da?" spurte jeg.
"Lilla", svarte hun.
"Mørk eller lys lilla?" spurte jeg.
"Det kan jeg jo ikke si", sa hun, "for da blir det jo ingenting som er en overraskelse."
Det har hun jo fullstendig rett i. Så jeg har strikket lue, en "Garter stripe beanie" etter et mønster i Mustaa Villaa-bloggen. Garnet er Mirasol fra Du Store Alpakka. Jeg fant ut at jeg ville strikke et skjerf til også. Jeg likte så godt Karius-skjerfet som jeg strikket tidligere, og bestemte meg for den nå også. For at skjerfet skulle passe til lua, så har jeg lagt til litt Baktus på endene til Karius. Så det er i grunnen en Karius og Baktus. Hvis du syns at dette med Karius og Baktus ble litt kryptisk, så er det både link til oppskriften, og forklaring på hva Karius og Baktus skjerf er, på linken her: Link :-)



I asked a little girl what she wanted for her birthday.
"I want a hat", she said, "and you can knit it."
"What colour do you want?" I asked.
"Purple", she said.
"A dark or a light colour?" I asked.
"I can't tell you that", she said, "because then there will be no surprise left."
She was of course perfectly right about that. So I knitted a "Garter stripe beanie", after a pattern in the Mustaa Villaa-blog. The yarn is "Mirasol" from "Du Store Alpakka". I found out that I wanted to knit a scarf as well. I really liked the "Karius" scarf I knitted earlier, so I chose that one this time too. To make the scarf match the hat, I added some "Baktus" to the ends of the "Karius". So this is actually a "Karius and Baktus" scarf. If you think this thing about "Karius and Baktus" is a bit cryptic, there is both a pattern and an explanation on this link: Link :-)



15 comments:

Tonemi said...

Det var ett kjempe fint sett...Mottakeren blir nok kjempe fornøyd kan jeg tenke meg:-)

Cloudberry said...

Nydelig sett!
Tipper hun blir kjempeglad :)

Merethe said...

Dette ble jo et tøft sett :)
Det er mulig jeg stjeler ideen din. Hadde tenkt at jeg skulle strikke kaktus til småjentene til jul, nå blir det kanskje lue til.

Hobbygåsa said...

Oj lekkert! Hun kommer til å bli glad, det er helt sikkert! Nydelige farger, ja det er meg og lilla da hehe. Morsomt med hva disse små kan finne på, selvfølgelig må det være noe overraskende i en gave.

Candy Schultz said...

What a lucky little girl.

garnlykke said...

Kjempefint sett, og supert med en forklaring på Karius og Baktus, jeg har lurt litt på det...;)

Linda said...

Så fint dette settet di er .Likte fargane dine godt. Eg strikkar på eit slikt sjal no men eg lagar hullmønster på det.

ANNEPÅLANDET said...

Så fint sett - mottakeren blir helt sikkert fornøyd!

Jeg driver også med Karius-skjerf akkurat nå, men for å prøve noe nytt, hakker jeg det i stedet. Det tar litt lenger tid, ettersom jeg ikke er helt dreven med hakkenålen...

Anonymous said...

Nydelig sett! :) Det var ein kjempefin kombinasjon av hue og skjerf, og heilt perfekte farger!

Terhi said...

That's beautiful! :-)

Tino said...

Så flott det ble,kjempefine farger. Tenker jenta blir glad.
Nydelige naturbilder du har tatt!

Lykkelita said...

Åh, det faller nok i smak. Nydelige farger og alltid gøy med lue og skjerf som matcher:)
God helg!!

Anonymous said...

Deilig!

Maret said...

Nydelig, vil tru at jenta blir storfornøgd og glad over fargevalget...

Ha ei fin helg.

Anonymous said...

A beautiful and special gift.