30 January, 2011

Bokur / Book clock


Moren min pleier å si til meg at jeg har arvet samlergenet til min morfar. I tillegg til samlergenet, så har jeg også arvet noen av bøkene hans. Vi skal flytte til vestlandet til høsten, og i den forbindelse har vi tidenes opprydning her i huset. Kassevis av bøker flytter på loppemarked. Men jeg har store problemer med å skulle kvitte meg med morfars bøker. Det var med det utgangspunktet ideen i denne bloggposten ble født. Hvordan kan jeg gjenbruke morfars bøker sånn at jeg kan beholde noen av dem, selv om de nok aldri kommer til å bli lest? Løsningen ble å dra av gårde til Panduro igjen for å kjøpe urverk og visere. Man kan jo ikke drive og kvitte seg med morfars bøker når de i tillegg er en klokke!?! Nei, det kan man så visst ikke. Stillingen så langt er 1-0 i samlergenets favør :-)

Det er flere måter å lage en klokke ut av en bok.


My mother always tells me that I've inherited my grandfather's collecting gene. In addition to that particular gene, I've inherited some of his books. We are moving house this autumn, so we have to get rid of lots of stuff. Loads of books are going to a flee market. But I find it hard to give away my grandfather's books. That's how this idea was born. How could I recycle my grandfather's books so that I can justify keeping them, although I probably never will read them? The solution was to transform one of the books into a clock. I mean, I can't give away one of my grandfather's books, when it is also a clock!?? No, surely I can't. So far, it's 1-0 in favour of the collecting gene :-)

There are different ways of turning a book into a clock.




Først boret jeg et hull i omslaget. Jeg skar ut noen linjer fra boken, limte teksten på viserne, og strøk et lag lim oppå til slutt.

I drilled a hole in the cover. Then I cut out a few lines from the text, glued the lines to the sweep hands, and put some glue over the lines as well.



Deretter måtte jeg skjære ut et rom til urverket på innsiden.
Ingen lett jobb, men det gikk.

I cut out a room for the motor. Not an easy job, but doable.



Så smurte jeg på lim på utsiden av boksidene. Dette er alt som skal til for at sidene holder seg sammen. Det er veldig viktig (!) å lime sammen etter at man har skåret ut rom til urverket. Tro meg, det har jeg lært den harde veien. Det er nemlig en fordel å kunne skjære ut i noen sider, bla disse om, før man skjærer videre på hulrommet.

Then I put glue on the outside of the book pages. This is all it takes to keep it together. It's very important (!) to glue it all together after cutting out the room for the motor. Believe me; I learned it the hard way. It's an advantage to be able to flip the pages as you work your way trough the pages when you cut.



Jeg har brukt trelim. Det ligner veldig på godt, gammeldags skolelim, eller decopagelim. Det lukter ikke vondt, fungerer glimrende til dette formålet, og blir gjennomsiktig når det tørker.



I've used glue aimed at gluing wood. It doesn't smell bad, works very well with paper and becomes transparent when dry.



Så er det bare å montere det hele, og finne ut hvor og hvordan man vil at klokken skal stå.
Mulighetene er mange:

Then I put all the parts together, and just had to decide how to display the clock. There are many possibilities:












10 comments:

LilleFruVims said...

Så genialt! forstår hvordan det er å "burde, men vil ikke kaste noe i loppemarked kassen"

Kludemutter said...

Super god idee.
Det ser så godt ud,
den ide er lagt på lager sammen med de andre ;))

Yt

Pernilla said...

For en superbra idè. Det blev knallfint.
Dette skal jeg memorere.

Pernilla

HPNY KNITS said...

brilliant!

Moan said...

Dette var fantastisk!
Ingeniørkunst!

Anna Wennerström said...

Riktigt coola klockor! Undrar om inte vi också behöver en bokklocka... I biblioteket är en självskriven! :)

Lykkelita said...

Fantastisk!!!
Du er jo bare så kreativ...
Tror nom morfaren din ville likt den gjenbruken av boka hans:)

skb said...

Det var ein verkeleg god idé :)
Eg syns òg det er vanskeleg å hive ting, til Mannen sin store irritasjon, men eg klarer ikkje kome på så mange gode idear for gjenbruk.

Hilde C. said...

Thank you for your kind comments :-)

Takk for hyggelige kommentarer - jeg skjønner at jeg er ikke den eneste samleren...

skb: Heldigvis så finnes det mye inspirasjon til gjenbruk på internet etterhvert, og mer vil det komme i framtiden også tror jeg. Vi er vel inne i en gjenbruksbølge som bare vil vokse seg større etterhvert? :-)

Åpent^hus said...

hei
jeg laga ei ganske så lik klokke nylig
og kom i kveld på å google om noen andre hadde hatt samme ide. Og det har visst blant annet du! :)
kjempefine varianter du viser.
min kan du se her:

http://apenthus.blogspot.com/2011/08/ny-klokke.html

beste hilsner fra Åpent hus