13 November, 2006

Måker / Seagulls



















Jeg har kikket på sommerbilder, og da kom jeg over disse. Jeg hørte et forferdelig spetakkel ute i hagen i sommer, og løp ut for å se hva det var. Der så jeg en måke bakse rundt i morelltreet. Jeg skjønte ingenting. Det pleier aldri å være måker i morelltreet, det pleier ikke engang å være måker i hagen. Etter å ha kikket en stund, skjønte jeg at måka drev og plukket moreller. Den hadde imidlertid et problem. Den er født med svømmeføtter, og svømmeføtter egner seg ikke til å lande i trær med. Etter hvert fikk den en slags tek på det, ved at den flakset i lufta, landet sånn halvveis, og fikk plukket en og en morell. Etter hvert kom svigermoren dens og en fetter også på besøk. De var et underlig skue. En ukes tid senere hørte jeg på radioen at det var lite mat i havet langs norskekysten i år. Det er den eneste forklaringen jeg kan tenke meg er logisk i forhold til at disse måkene oppførte seg så sprøtt. Jeg er spent på neste sommer.

I’ve been looking at some photos taken this summer, and suddenly I found these. I heard a terrible noise from my garden this summer, and ran out to see what was going on. I saw a seagull tumbling around in the cherry tree, and I didn’t understand a thing. There are never ever seagulls in the cherry tree, there are never seagulls is my garden at all. After looking at it for a while, I realized it was picking cherries. But it did have a problem. The feet. Seagull’s feet are not adapted to land in trees. After a while it got some kind of hang of it, by flapping its wings, landing halfway, and then picking one cherry at a time. Some time later, some friends of him arrived as well. It was a strange sight. One week later I heard on the radio that there wasn’t much food in the sea along the coast this year. That’s the only logical explanation I can think of when it comes to what would make these seagulls behave in such a strange way. Now I’m wondering what will happen next year.

3 comments:

HPNY KNITS said...

wow, very dramatic action- great shots!

Candy Schultz said...

It is very scary what is happening to some sections of food chains. It has to have something to do with global warming and human pollution. One can but hope the animal world will be able to forgive us.

Virtuella aka. Margot Viste said...

Nyyydelige bilder av masete fugler! Takk for koselig hilsen på min blogg, og god helg til deg og dine!