26 November, 2006

Pulsvanter / Fingerless gloves

Akkurat i det jeg ikke var i humør til å lete etter oppskrifter, eller finne på noe selv, kom jeg over akkurat det jeg var ute etter på Marys blogg: En enkel oppskrift på pulsvanter. Noen ganger har man altså bare flaks. Mary skrev at hun lagde pulsvanter simpelthen ved å strikke et rektangel, og sy dem sammen. Greiere enn det kan det nesten ikke bli. Jeg har brukt yndlingsgarnet ”Misti” fra ”Du Store Alpakka”. Det er sååååå utrolig mykt og deilig og varmt. Jeg la opp 30 masker, pinne nr. 6, og strikket glattstrikk i 35 omganger før jeg felte av. Så sydde jeg pulsvantene sammen med et hull til tommelen. Deretter heklet jeg på en picotkant øverst: *1 kjedemaske, 1 picot (1 kjedemaske + 3 luftmasker + 1 kjedemaske)* om at og om att fra * til *. Den eneste formingen jeg gjorde av pulsvantene var å trekke en tråd rundt kanten øverst (altså rett under picot kanten) slik at pulsvantene lukket seg litt bedre rundt hånden.


Just as I was not in the mood to go searching for patterns, or to make my own pattern, I found exactly what I was looking for in Mary’s blog; a pattern for fingerless gloves. Mary wrote that she had made fingerless gloves simply by knitting a rectangle, and then sew them together. It can’t get any easier than that. I’ve used my favourite yarn, the alpaca yarn ”Misti” from ”Du Store Alpaca”. It’s so incredibly soft and lovely and warm. I cast on 30 stitches, needles number 6.00 mm, and continued in stocking stitch, before casting off after 35 rows. Then I sewed them together, leaving a hole for the thumb. Then I crocheted a picot edge at the top: * 1 slip stitch, 1 picot (1 slip stitch + 3 chain stitches + 1 slip stitch) *, repeating from * to *. The only forming of the gloves that I did, was to sew a thread around the top (underneath the picot edge), so that the fingerless gloves sit a bit tighter around my hand.




Denne høst-vinter-høst-vinteren er det jo ingen orden på i det hele tatt. Regnet øser ned og alt er grått og trist ute. Helt til jeg fikk øye på et av naboens epletrær, som sto der og lyste opp nabolaget med sine røde epler. Det hjalp :-)

This autumn-winter-autumn-winter is no fun at all. The rain is pouring down, and everything is dark and grey outside. Until I saw one of my neighbours’s apple trees, standing there with its red apples, brightening up the neighbourhood. That helped a lot :-)

10 comments:

Anonymous said...

Jättefina pulsvärmare! Vilken vacker bild på äpplena, men de ser lite ensamma ut utan några blad.

Supernøtt said...

Det enkleste er det beste! Og helt perfekt til sesongens uggne vær. Jeg har et par bunter Misti liggende og jeg ser ikke bort i fra at de får samme skjebne som dine allerede i kveld :-)

HPNY KNITS said...

alpaca softness is great to warm up the hands. sounds like a great little cheer me up project. I love the edging.
the red apples look a bit confused at all the grey around... but the grey is great to burst the color!

Mary, Mary... said...

Girl, you're fast! Your gloves look great and I LOVE the tiny people on the necklace(I have a few tiny people myself--did you see any rock climbers?). But the best is your vegetable salt. I'll make one batch with veggies and another with just herbs from my garden.

Anonymous said...

Kjempefine! Jeg er en elendig strikker, men kanskje jeg prøver ideen med hekling isteden? Gratulerer med whiplash!

Jeg har bladd litt i arkivet ditt og så noen flotte blomster i juni en gang. Det kunne nesten se ut som de var laget av tovet fingerhekling?

futuregirl said...

I love fast projects. Especially when they look as good as your fingerless gloves. :)

Reidun said...

Nydelige pulsvarmere!

Anonymous said...

kjempefine pulsvarmere. Eple bildet var kjempevakkert! Minner litt om høst, og litt om jul. Klem

Candy Schultz said...

We are having winter autumn winter autumn here also with a little spring thrown in. Last few days have been in the sixties. Buds are blooming on trees again. But we had snow in early October. I think the planet is having menopause like me. I never know from one day to the next what my temperature will be. The gloves are wonderful and what a clever idea to use rectangles.

Anonymous said...

Jättefina puls varmare :-)