26 November, 2010

Messe / Market


Forrige helg besøkte vi Kunst & håndverksmessa på Lillestrøm. Det var litt av en opplevelse for en håndarbeidsinteressert sjel. Det var utrolig moro og inspirerende å få oppleve så mye flott, variert og kreativt håndverk. Jeg vet ikke hvor mange utstillere det var, men det var mange. Her fantes produkter og kunst laget av mange forskjellige materialer, eksempelvis tekstiler, ull, filt, glass, papir, tre og ulike metaller. Jeg anbefaler virkelig en tur dit neste gang de har en slik messe. På bildet over her er et antrekk laget under merkenavnet Kjolegalskap. Hun lager veldig mye lekkert, og jeg forstod det slik at kjolene blir laget og tilpasset til den enkelte. Mer herlig kjolegalskap kan du se på nettsiden hennes: Link

Tekstilkunstneren H. Terjesen står for de originale veskene på bildet under her. Veskene hennes var virkelig unike.



For en god stund siden hadde Husflidsbladet en artikkel om S. Berrefjord. Jeg husker artikkelen godt, for produktene hennes gjorde sånn inntrykk på meg. Jeg syns ideen hennes er helt genial. Hun lager smykker med utgangspunkt i tradisjonelle søljer, men har laget sin helt egen og moderne vri på smykkene sine. Hun hadde en stand på messa, og det var veldig kjekt å få se smykkene hennes i levende live. Jeg fikk en hyggelig prat med henne også, og hun fortalte om teknikken og prosessen bak det hun lager. Jeg skal ikke gjengi det her, men jeg skjønte at det er en veldig omstendelig og tidkrevende prosess å arbeide med det materialet og den metoden hun bruker. Hun lager også dørhåndtak og knotter til skuffer og skap. Jeg kjøpte meg et par øredobber basert på gammelt bunadssølv, og jeg er helt forelsket i dem. Hun har også nettbutikk: Link

Flere utstillere:

Smykker fra G. Aspaas: Link

Lerretsbilder og kort fra Lullydesign: Link

Fantastiske tekstilmalerier fra B. Tornholm: Link

Glass fra ID Glassdesign: Link

Jeg har definitivt tenkt å få med meg Kunst & håndverksmessa neste gang den arrangeres. Jeg tror imidlertid jeg må levere noen ekstra Lottokuponger i mellomtiden, og håpe på storgevinst, for her kunne jeg lett shoppa til jeg droppa :-)

Hvis du har lyst til å se mer av hva som skapes i Norge, er det et godt tips å følge bloggen Made in Norway now: Link



Vi avsluttet runden på messa med en tur rundt Bondens marked. De har så mye godt! Nå før jul var det flere boder med et spennende utvalg på flasker og glass. På bildet over her er et utvalg fra Randis Urtehage. Bondens marked har flere arrangementer før jul: Link

I've visited an Art- and crafts fair in Norway. There were so much to see, and I was really overwhelmed. If you look at the links in the Norwegian text, you'll discover a few of the things that are made in Norway today. There's also a blog that shows some of the things that are made in Norway now: Link :-)

No comments: