23 March, 2011

Dukkehus, del 2 / Doll house, part 2


Her er del 2 i dukkehusprosjektet. Her er et bilde av gangen i første etasje. Jeg har brukt dekorpapir som "gulvbelegg" på nesten alle gulv i huset, resten er malt. Vil du prøve deg på et prosjekt som dette, så vil jeg anbefale å bruke mye papir på gulv og vegger. Det innebærer en del måling, men er faktisk raskere enn å måtte male 3 strøk på alle gulv og vegger (dette gjelder spesielt hvis du tenker å male hvitt, da kan du komme til å trenge opptil 4 lag med maling).

This is part 2 of the doll house project. This is the hall on the ground floor, with décor paper on the floor. I've used a lot of décor paper, because it was faster to measure and glue paper to the walls and floors, than to paint them. If you paint, you need three or four layers to make it look good, and that takes a lot of time (especially if you paint it white).



Jeg har limt fast noen gamle Barbiesko til en skohylle. Lillesøsteren min, min nieses mor, er særdeles effektiv med støvsugeren, derfor fant jeg ut at det var lurt å lime fast det som limes kan. Barbieskoene passer egentlig ikke hvis man skal tenke perfekt skalering av tingene i huset, men sånne kjedelige hensyn kan man ikke ta :-)

I found some old Barbie shoes that I glued to a shoe rack. The shoes are not the right scale for the house, but I figured I couldn't let boring facts like that count :-)



Jeg har klippet ut endel bilder fra interiørblader, både bilder, klokker, lamper og ovner. Jeg kunne bygget ovner i tjukk papp, og limt flammene på. Imidlertid fant jeg ut at alle gjenstander tar en del plass i en lite hus, og da er det greit å lime ting direkte på veggen. Med klokker og lamper limt fast, så er det også færre småting som blir borte. En annen ting er pris. Jeg trodde i utgangspunktet at miniatyrgjenstander skulle ha miniatyr priser, men slik er det ikke. Etter å ha holdt på med dette prosjektet forstår jeg hvorfor. Om noe er smått, tar det likevel tid å lage.

I've cut out many photos from interior magazines, including pictures for the walls, clocks, lamps and fire places. I could have made fire places using card board, and glued flames on it. But everything takes up space in a small house, so I gathered it would be smarter to glue them on the wall instead. Another thing is the cost. Miniature objects have not got miniature prices if you are going to buy them. After doing this project I understand why. Although the objects are small, they can sometimes take a lot of time to make.



Siden fototapeter er i vinden igjen, fant jeg ut at moderne dukker må få "fototapet" i huset sitt. Det er også et bilde fra et interiørmagasin.

Photo wall paper seems to be trendy again. I figured that modern dolls need photo wall paper in their house too :-)



Pianoet fantes i huset fra før. Jeg har bare fornyet det med maling. Bysten på toppen av pianoet er limt fast (ref. hvor effektiv søsteren min er med støvsugeren :-)

The piano was part of the furniture I found in the attic with the doll house. I've just painted it. I've glued the bust to the top of the piano. Small things get easily lost, and my niece's mother is also very efficient with the vacuum cleaner…



Sengen fantes allerede i huset. Jeg har bare sydd dyne og pute med Tildastoff. På veggene er det et dekorpapir som jeg også tror er fra Tilda, og gulvet ble malt gult fordi det er yndlingsfargen til niesen min.

The bed was also part of the existing furniture. I just made a duvet and pillow of some Tilda fabric. The "wall paper" is also décor paper from Tilda. I painted the floor yellow, because that's my niece Ellinor's favourite colour.



Jeg bestemte meg for å gå for rullegardiner i huset. De er ganske enkelt satt sammen av dekorpapir, en bit av et grillspyd i tre, samt en taustump.

I decided to go for blinds in the windows. They're made of a piece of décor paper, a piece of a wooden skewer, and some rope.



I den ene delen av suta i 2. etasje har jeg limt fast nok en peis. Lampa har fått pusset opp skjermen sin med en samling russiske dukker. I det ene hjørnet på toppen av trappa er det en liten pus. Den har jeg klippet ut av et stoff jeg vanligvis lager knapper av. Jeg strøk vlieselin på baksiden av pusen stoffet, og limte den rett på veggen.

In one part of the living room on the first floor, I've glued another fire place to the wall. The lampshade is spruced up with some fabric Russian dolls. There also lives a small black cat in the house. It's cut out of a piece of fabric. I ironed on interfacing on the back, and glued it to the wall.



I vinduskarmen står en potteplante som jeg har kjøpt på nettet. Den vises ikke godt på bildet her, men følger du linken jeg legger ut her, vil du få se de mest fantastiske små kunstverk lagd i Thailand. Jeg var spent på om de kom til å være like fine i virkeligheten som på bildene på nettet, og det er de absolutt. Det er bare å gi seg ende over over hva noen klarer å trylle fram. Plantene er innkjøpt på DaWanda: LINK

On the windowsill is a plant, but it's not very visible on the picture here. If you follow the link here, you will see the most marvellous little pieces of art made in Thailand. I was exited to see if they were as beautiful in real life as on the pictures, and they certainly were. It's amazing to see what lovely pieces some people are able to make. I bought the plants on DaWanda: LINK



På taket la jeg dekorpapir. Selve huset malte jeg gult, siden det er yndlingsfargen til lille Ellinor.

I put decor paper on the roof. I painted the house yellow on the outside, since that's Ellinor's favourite colour.



Det var mange gamle møbler som fulgte med huset. Her har de akkurat fått seg en vask. Neste gang tar jeg for meg stua, og da blir det mer om oppussing av gamle møbler, samt bygging av noen nye :-)

I found a lot of old furniture in the attic. Here are some of them after getting a wash. In the next blog post I will write about the living room, renovating old furniture and the making of some new ones :-)

5 comments:

Strikkelise said...

Åhh, så heldig niese! Og veldig kreativ oppussing!
Jeg får helt sommerfugler i magen av å se på prosjektet ditt, for jeg kjenner igjen mange av møblene. Jeg hadde et sånt hus på syttitallet, dessverre er det forsvunnet for maaaaaaange år siden :(

Sylvia said...

Wow, så kreativ du er da!!! Kjempegøy å se alle de små mikro-tingene i huset. Men jeg savner en kurv med garn og strikketøy! For dama i huset liker vel strikketøy? Jeg utfordrer deg!!! ;)

Hilde C. said...

Strikkelise: Det tror jeg er en av de hyggeligste kommentarene noen gang, at du får sommerfugler i magen :-)

Sylvia: Hahaha, vi får se hva som skjer da...:-)

Fru Keilegavlen said...

Litt av eit prosjekt! Kjempeflott og heldige niesa di som får det.

Maret said...

For et arbeid og kjempeflott resultat.. Skal nok følge resten av opp-pussinga også..