24 February, 2011

Mat / Food


Livet har bestemt seg for å by på noen utfordringer i 2011 også. Jeg har vært hos Lillestrøm Helseklinikk, som vel er det eneste stedet som tilbyr behandling som er vitenskapelig basert i forhold til ME. Noen helbredende kur har de vel ikke, men i motsetning til det offentlige helsevesenet, så undersøker de grundig, og behandler det de finner. Dette er en privat klinikk, og det offentlige dekker ingenting. To konsultasjoner, med prøver og medisiner, har så langt kostet tilsvarende 322 nøster pt2, eller 204 nøster Mirasol, alternativt 83 nøster Silkindian Duke. Men selv en garnelsker må vel innrømme at best mulig helse er bedre enn 16 kg med pt2.
Noen har igangsatt en underskriftsaksjon for å få det offentlige til å dekke utgiftene pasientene pådrar seg ved denne klinikken, og jeg blir glad for alle underskrifter: Link



En av tingene de har funnet ut, er at jeg må redusere gluten og eggehvite i maten. Så finkjemming av butikkhyllene er tidsfordriv akkurat nå. Til min store glede har jeg nå funnet ut at jeg kan spise både en revidert utgave av smuldrepai, iskrem og sjokoladepudding (men kanskje ikke alt på en gang…). Dermed har jeg nok nå klart å avverge hvetebolledepresjon, utstrakt kakemelankoli, samt dyp vaffelsorg.



Det daglige brød er byttet ut med glutenfri frokostblanding med honning, frukt og melk. Når sant skal sies så savner jeg ikke brødskive med salami så veldig når jeg har denne tallerkenen foran meg. Så nå kan jeg puste ut, og avlyse et truende frokostvemod.



Laks og jordbær er føyd til listen over matintoleranser, men røye og bringebær er jo også godt, så da går det nok bra. Nye 90 matvarer skal testes, og blir lista over matintoleranser riktig lang, så skal jeg prøve så godt jeg kan å ikke bli mannevond (men jeg lover ingenting).



Nå har jeg handlet glutenfritt mel i lange baner, og skal i gang med å prøve oppskrifter. Først på lista er å finne en enkel og god knekkebrødoppskrift. Har du gode linker til glutenfrie/eggehvitefrie oppskrifter, tar jeg gjerne imot dem i kommentarfeltet :-)


This blog post is about a gluten- and egg free diet. I won't translate this time. I'll wish you Happy crafting instead :-)

12 comments:

Hilde C. said...

Tusen takk, Sommertid, det var en lang og flott liste. Den skal jeg kikke på :-)

Sylvia said...

Så kjedelig å få restriksjoner på mat man ikke kan spise. vanligvis putter man jo i seg noe man har lyst på, eller det nermeste man ser i kjøleskapet, når man er sulten. Må være ganske tøfft!
men nå ser jeg jo du har funnet endel saker som er gode å spise, som et alternativ.
jeg har en knekkebrødoppskrift i den gamle bloggen min, klikk på oppskrifter. Siden du kan spise havregryn, og muligens annet som linfrø og sånnt, så kan du vel bytte ut melet med glutenfritt? Ta en titt på den, og ta vekk det som ikke går med litt mer av feks havregryn?
Lykke til, Hilde.

Unknown said...

Så spennende! Vel, ikke maten vi spiser, kanskje, men om dietten virker!

Jeg begynte på diett fra LHK i november, lavhistamin uten gluten, laktose og fruktose. Jeg har blitt ganske flink med glutenfritt brød etter hvert - bortesett fra når jeg skriver ned hva jeg har oppi! Så jeg har ingen oppskrift, dessverre. Men jeg skal helt klart også sjekke lenkene over!

Her er noen flere lenker:

http://www.freewebs.com/cindyandersen/oppskrifter.htm

http://favorittoppskrifter.blogspot.com/

http://epicureatricen.blogspot.com/search/label/Glutenfri

http://www.varvei.no/wsp/varvei/frontend.cgi?session=5924976560fe5d834eede274b52744&func=publish.show&func_id=1228&table=CONTENT

Lykke til!

Renee said...

Åååååh - har en venninne som skal hit ganske så snart - jeg sender henne linken til bloggen din jeg.

klemmer på en torsdag :)

Vibekes lille ullne said...

Jeg føler med deg, jeg går også på LHK, men har ikke regnet ugiftene i garnpriser foreløpig. ;) Ser du har fått masse lenker. Skulle tipse om det samme som Sylvia knekkebrødoppskrift hvor du bytter ut melet med glutenfritt. Det blir ikke like godt, men fullt brukbart.

http://vibekeslillegronne.blogspot.com/2009/09/oppskrift-pa-kjempegode-knekkebrd.html

Lykke til, det går bedre etterhvert og det er alltids ganske mye man faktisk kan spise! :)

Lena said...

Klart jeg skal skrive under, skulle bare mangle at man ikke får dekket utgiftene sine i forbindelse med kronisk sykdom. Har selv blitt frisk etter 6 år med ME; ønsker deg masse lykke til:-)

Maret said...

Lykke til...
Eg har litt kjennskap til kva du skal i gjennom..

Moan said...

Så godt å ha noe konkret å forholde seg til!
Lykke til med å finne oppskrifter og matvarer du tåler!

LilleFruVims said...

Heisann, jeg har ikke så mange gode linker å komme med akkurat nå, men kan anbefale deg å handle glutenfritt i sverige..der er det veldig mye billigere. Søstera mi som handlet der til min lille niese:)

skb said...

Lykke til med arbeidet å finne ut kva du kan ete, det er ein jobb som tek tid.
Eg håper du får tid til å drive med litt handarbeid innimellom.
God helg.

Hilde C. said...

Sylivia: Egentlig går det mye greiere enn jeg hadde trodd, og det er jeg glad for :-)

Huset i midten: Takk for linker! Dietten din høres virkelig krevende ut, lykke til videre :-)

ruffa: På LHK blir man godt tatt imot, så det blir sikkert bra for venninnen din :-)

Vibeke: Takk for link! Det går egentlig mye greiere enn jeg hadde trodd heldigvis :-)

Lena: Takk for underskriften! Fantastisk flott at du er blitt frisk :-)

Maret og Moan: Takk! Det går heldigvis ganske greit :-)

Bare meg: Takkk for godt tips. Glutenfrie produkter er rådyre, så en tur til Sverige er sikkert lurt :-)

skb: Takk! Det blir heldigvis litt tid til håndarbeid også, men det var det å få blogget det da...God helg til deg også :-)

Anita said...

http://superlivsstil.net/
http://glutenogmelkefri.blogspot.com/

Her er to flotte blogger du kan kose deg med...